Onderzoeksorganisatie TNO kwam vorige week met een rapport over energiearmoede. Meer dan een half miljoen huishoudens leven in energiearmoede. Zij hebben een hoge energierekening, meestal een slecht geïsoleerd huis en een laag inkomen. Het onderzoek baseert zich op gegevens uit 2019.

Nu de gasprijzen de laatste maanden fors stijgen en de winter eraan komt gaat dit probleem zich hardnekkiger voordoen. De impact op de levens van veel mensen, die het al moeilijk hebben, is enorm groot. Er zijn al eerste signalen bij onze fractie binnengekomen dat energiebedrijven bij de grote groep mensen met een variabel tarief het maandelijkse voorschotbedrag met vele tientallen procenten verhogen.

Voor GroenLinks is een rechtvaardig klimaatbeleid van wezenlijk belang. De noodzakelijke energietransitie vraagt veel van mensen. Mensen met een hoger inkomen hebben vaak een beter geïsoleerd huis en zonnepanelen en beschikken over een financiële buffer om hun huis te isoleren. Het zijn juist vaak de mensen met lage inkomens, en steeds vaker ook de middeninkomens, die in minder goed geïsoleerde woningen verblijven en die te maken krijgen met hoge energierekeningen waar ze zelf nauwelijks wat aan kunnen doen.

Gezien de grote onrust onder veel huishoudens en de toenemende #Energiearmoede wil de GroenLinks fractie de volgende vragen aan uw College stellen in de wetenschap dat we lokaal maar beperkte mogelijkheden hebben en dat vooral landelijk op dit dossier snel geacteerd moet gaan worden om te voorkomen dat heel veel huishoudens met grote financiële problemen te maken gaan krijgen.

1. Erkent het College dat door de zeer sterke stijging van de gasprijzen, die ook weer doorwerken op elektriciteit, ook in Sittard-Geleen vele huishoudens komende maanden te maken gaan krijgen met forse ophoging van hun energierekening en dat daarmee het vraagstuk van Energiearmoede zoals beschreven in het TNO rapport snel veel nijpender gaat worden?

2. Ziet het College mogelijkheden om via bv de VNG of via andere lobby trajecten zo snel mogelijk richting kabinet en Tweede Kamer aan te dringen op maatregelen om bv. de belastingen op gas en elektriciteit te verlagen nu de energierekening zo snel en zo hoog zijn aan het stijgen? Kan er bv aangedrongen worden om doelgericht naar de mensen met de laagste inkomens via energiecheques de pijn te verzachten?  Kan er bij het rijk op worden aangedrongen door de extra BTW welke men int door hogere gasprijzen nu doelgericht te gebruiken om isolatieprogramma’s te versnellen en laagste inkomensgroepen tegemoet te koen? Welke mogelijkheden in het kader van lobby naar landelijke politiek om snel met maatregelen te komen ziet het College en kunt u ons informeren wat u op dit terrein gaat ondernemen?

3. Kan het College in overleg treden met de woningbouwcorporaties om te bezien of er nog huurderscomplexen in onze stad zijn met de het laagste niveau van isolatie. Kunt u ons inzicht geven of en zo ja hoeveel huurwoningen er nog zijn met energielabels G, F en E . Kan in het kader van de prestatieafspraken met corporaties komend jaar versneld geïnvesteerd gaan worden om woningen met de laagste energielabels te isoleren? Kan met de extra gelden uit het volkshuisvestingsfonds en/of met de te extra middelen die bij corporaties vrij komen door de te verwachten verlaagde verhuurdersheffing in 2022 extra geïnvesteerd worden in isolatieprogramma’s en verduurzaming van onze huursector?

4. Kan het College bevorderen dat de beschikbare energiecoaches in onze stad bij mensen met een minimum inkomen ( bv 120% van de bijstand) gratis  een energiebesparingsadvies kunnen gaan afgeven? De drempel van € 25 tot € 79 voor een energiescan  willen we daarmee wegnemen. Energiecoaches - Het Energie Initiatief (energie-initiatief.nl)

5. Ziet het College mogelijkheden om in het kader van bestaande armoedebeleid het vraagstuk van energiearmoede te integreren?

Suggesties die we nader onderzocht willen hebben zijn:

1. In criteria kwijtschelding gemeentelijke belastingen energiearmoede in te brengen zodat mensen met een slecht geïsoleerd huis en hoge energierekening eerder in aanmerking komen voor kwijtschelding OZB?
  2. Mogelijkheden  “om de regels voor de bijzondere bijstand (desnoods tijdelijk) flexibeler toe te passen waardoor mensen die voor plotseling hoge energiekosten komen te staan, hiervoor bij de gemeente terecht kunnen?
  3. Mogelijkheden voor de instelling van een revolverend fonds op lokaal niveau, waarbij wordt ingezet op het verder stimuleren en faciliteren van de inzet van zonne- en windenergie, met name ook gericht op ondernemers.
  4. Welke andere creatieve maatregelen die een steentje kunnen bijdragen aan het voorkomen van energiearmoede ziet het College?

Tenslotte willen wij u verzoeken, om bij alle te realiseren maatregelen zorg te dragen voor een uitgebreide voorlichtingscampagne, en daarmee de grootste mogelijke bekendheid met de (subsidie)maatregelen te doen ontstaan.

Wij zien uw antwoorden graag op de meest korte termijn tegemoet.

De fractie van GroenLinks Sittard-Geleen.