Onze fractie was duidelijk toen we dit bespraken in een ronde op 12 september: de vrees van ondernemers als het parkeren verdwijnt, nemen we serieus. De bewegwijzering naar de garages Hub Dassenplein en ook ABC-complex moet echt beter. Dan kun je ook met en gerust hart de poort tot de binnenstad omzetten in een parkachtige omgeving, met ruimte voor groen en water. Helaas waren alleen twee oppositiefracties het volledig eens met het voorstel van het college (namelijk onze fractie en D66): https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240912_97269965

Lees hieronder het volledige betoog van raadslid Jos Janssen: 

In de eerste plaats dank aan de insprekers die begrijpelijkerwijs hun zorgen uiten voor omzetderving en een mogelijke terugloop van het aantal klanten van winkels en voor de veiligheid rond het Tempelplein. De gehele GroenLinks – PvdA-fractie heeft kennisgenomen van de opvatting van ondernemers en met een van hen enkele weken geleden een rondwandeling gemaakt op en rond het Tempelplein om zich een beeld te kunnen vormen van de huidige situatie.  

Waar gaat het hier over? Gaat het alleen om reconstructie van een plein die wel of niet parkeerplaatsen zou moeten hebben? Of gaat het om een herontwikkeling die strategisch is, en impact heeft op de aantrekkelijkheid van de hele binnenstad? Wat onze fractie betreft gaat het om dat laatste. Het is een unieke kans om in één keer de entree aan de zuidkant van de binnenstad mooi en aantrekkelijk te maken. Die kans is er niet alleen voor omwonenden en moeten we niet laten lopen. 

Als die entree nou smoel krijgt met een mooie groene en parkachtige uitstraling, maakt dat niet alleen het plein maar ook de binnenstad dan aantrekkelijker? Ja want mensen voel zich meteen welkom in een aantrekkelijke en open groene omgeving. Zou dat ertoe kunnen leiden dat juist meer bezoekers de binnenstad van Sittard weten te vinden, en geldt dat dan voor zowel inwoners als bezoekers van buiten de gemeente? Ja, overigens ook voor mensen van buiten de gemeente die wat langer dan een dag willen verblijven. Kan dat dan met een mix van parkeerplaatsen en groen? Nee, omdat de locatie stedenbouwkundig gezien daarvoor te klein is, en je dan zeker de uitstraling van een parkachtige omgeving met het terugbrengen van de historische Molenbeek gaat missen. En wat te denken van het weer terugbrengen van de stadswal op het Tempelplein, ‘zo wie dat vreuger waor’? Prachtig toch? En een mogelijkheid om stadsherberg De Tempel weer beter in beeld te krijgen zo wie dat vreuger waor. Prachtig toch? Het zou toch moeten kunnen om inwoners en bezoekers een ‘wow’ gevoel te geven als ze hier straks rondlopen? Dat inwoners weer trots kunnen zijn op onze mooie binnenstad. En met meer groen in plaats van blik wordt er ook nog eens bijgedragen aan klimaatadaptatie, een hogere biodiversiteit en het terugdringen van hittestress. Mensen worden blij van groene openbare ruimte, zo hebben meerdere onderzoeken uitgewezen. Dan hoeven de bestaande bomen op het plein ook nog eens niet te worden gekapt. 

Onze fractie heeft zich goed verdiept in de resultaten van het parkeeronderzoek van Antea Group. En wat blijkt daaruit? Er zijn nu al meer dan genoeg parkeerplaatsen (meer dan 900) beschikbaar aan deze kant van de binnenstad, op welk tijdstip dan ook. Het is waar dat de parkeerplaatsen aan het Tempelplein vaak goed bezet zijn. Maar wat gebeurt er ook? Auto’s die op het plein met ronkende motoren rondjes rijden omdat de chauffeur toch zo dichtbij mogelijk een plek bij de binnenstad wil zien te vinden. En fietsverkeer dat zich met alle risico’s van dien tussen de auto’s begeeft, auto’s die langer parkeren op laad en losplaatsen die daar niet voor bedoeld zijn. Kortom, chaotisch, rommelig en in elk geval onaantrekkelijk.

En de bezettingsgraad van andere locaties dan het Tempelplein is structureel laag, ook op piektijden zoals op een zaterdagmiddag. Sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat 30% van de respondenten de nabijgelegen ABC parkeergarage en het Hub Dassenplein niet eens weten te vinden. Wat moet er naast reconstructie van het Tempelplein gebeuren en wat is juist in het belang van de ondernemers aan en rond het Tempelplein? In elk geval ervoor zorgen dat de bewegwijzering van deze parkeergarages aanzienlijk wordt verbeterd. Onze fractie pleit er tevens voor dat beide parkeergarages aantrekkelijker en beter toegankelijker worden gemaakt. Dat draagt bij aan een aantrekkelijkere binnenstad. Het geschatte verlies aan inkomsten van parkeren aan het Tempelplein van ruim 500.000 euro op jaarbasis kan deels worden terugverdiend door meer bezoekers aan genoemde parkeergarages en andere locaties. Kan de wethouder toezeggen dat het opknappen van de ABC parkeergarage en de parkeergarage Hub Dassenplen zal worden opgepakt zoals tijdens de themabijeenkomst werd aangegeven en waar we dan aan moeten denken qua kosten en maatregelen?  

Voorzitter, twijfels heeft onze fractie ook en die hebben betrekking op nut- en noodzaak van een tunnel onder de Engelenkampstraat, ook al lijkt het erop dat daarmee de afstand tussen Hub Dassenplein gevoelsmatig wordt verkleind. En dan heb ik het niet gehad over de veiligheid van zo’n tunnel of over de kosten daarvan waar nu nog geen dekking voor is. De GroenLinks - PvdA fractie denkt dat je er misschien wel bent met langzaam verkeer op de Engelenkampstraat in combinatie met het weghalen van de bestaande stoplichten en een duidelijke voetgangersoversteekplaats. Het moet natuurlijk wel veilig en we horen graag van de wethouder hoe hij dat ziet.  

Ik rond af. De GroenLinks - PvdA fractie spreekt zich volmondig uit voor de groenvariant zonder parkeerplaatsen aan het Tempelplein omdat alle inwoners van onze gemeente daarvan zullen profiteren en het een unieke kans is om op onze stad positief op de kaart te zetten voor inwoners, ondernemers, gasten en bezoekers.