Eindelijk ligt er een CAO voor de duizenden mensen met een arbeidshandicap. De FNV heeft na jarenlang trekken en sleuren en aansluitend maandenlang onderhandelen een akkoord bereikt met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en Cedris, de branchevereniging voor sociale werkbedrijven.

GELIJK PENSIOEN OPBOUWEN

Marco Schipper, onderhandelaar namens de FNV: ‘Dit is een historische cao. Voor het eerst is er voor deze mensen een pakket met landelijke afspraken over hun loon, pensioen, hoe lang ze moeten werken, verlof en opleidingen.’

Zo heeft de FNV in de CAO  afgesproken dat de mensen die er onder vallen gelijk pensioen gaan opbouwen bij PWRI, het pensioenfonds voor de sociale werkvoorziening. Voor velen van hen betekent dit dat ze hier met terugwerkende kracht al vanaf 1 januari 2021 mee beginnen. Dit is namelijk dezelfde regeling die geldt voor werknemers in de sociale werkvoorziening.

Er komt één loongebouw met drie functieniveaus. Dit begint bij het minimumloon en eindigt in de hoogste schaal op 118 procent van het minimum. Verder krijgen de werknemers 37 uur extra vakantieverlof, boven op hun wettelijke verlof. Hun werkweken zullen 37 uur zijn. Ook zijn er afspraken gemaakt over vakbondsverlof, scholing en ontwikkeling, reiskosten en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.

NA ZEVEN MAGERE JAREN…

De CAO is de uitkomst van jarenlang lobbyen, druk uitoefenen en actievoeren door de FNV. De gemeenten wilden zo’n cao eerst helemaal niet sluiten, maar gingen ruim een halfjaar geleden alsnog met de vakbond om tafel.

Schipper: ‘Wat best bijzonder is: zeven jaar geleden stonden wij met 6.000 mensen in Den Haag en hielden een manifestatie tegen invoering van de Participatiewet. Je kunt wel zeggen dat we door die wet bijna zeven magere jaren achter de rug hebben. Met deze cao krijgen we nu hopelijk de zeven vette jaren. En hopelijk nog veel langer natuurlijk.’

In de media :