Maar dan moet er ook een eigenaar zijn die een maatschappelijke bestemming wil en huurders of gebruikers daarvoor vindt en die de klooster en de kapel langjarig wil exploiteren, nog even afgezien of die openbaar wordt of niet. En een potentiële koper met een maatschappelijke bestemming heeft zich sinds 2008, want zo lang staat het gebouw feitelijk leeg, nog steeds niet gemeld. Zeker 13 jaar heeft dus een kolossaal groot gebouw feitelijk leeg gestaan in onze gemeente. Bizar toch in deze tijd van woning schaarste, ook in onze gemeente.

‘Old buildings need new ideas’ luidt de befaamde uitspraak van stadsactiviste Jane Jacobs, waarmee benadrukt wordt dat oude gebouwen een nieuw leven kunnen krijgen in hetzelfde jasje, maar dan met andere functies. Daar moest ik aan denken toen ik afgelopen zaterdag met mijn echtgenote nog een bezoek bracht aan klooster Agnetenberg en de aangrenzende mooie kloosterkapel van ruim driehonderd jaar oud. Bij die gelegenheid hebben we niet alleen de klooster en de mooie kapel van binnen kunnen bekijken, wat overigens tamelijk uniek is, omdat ik deze nog nooit eerder van binnen heb mogen aanschouwen, net als vrijwel iedere inwoner van onze gemeente. Bij dat bezoek afgelopen zaterdag hebben we namelijk ook een rondleiding gehad van initiatiefnemer Mulleners Vastgoed en zijn we in een kleine delegatie ook in gesprek gegaan met de twee eigenaren van delen van het klooster en van de kapel.

De eigenaar van de kloosterkapel gaf aan in gesprek te zijn met gemeente, de ARK en de rijksdienst voor cultureel erfgoed om in de kapel een woning te gaan realiseren. Het ontwerp daarvan hebben we kunnen aanschouwen; het betreft een woning in de kapel waarbij het interieur van de kapel volledig intact wordt gelaten. Bij het bezoek is ook gebleken dat de kerk van Noorbeek interesse heeft om de monumentale lambrisering, de biechtstoel, de preekstoel en het oksaal over te nemen.  Daarmee zou een mooie oplossing bereikt kunnen worden, een winwin - situatie. De kapel krijgt in dat geval letterlijk een nieuw leven en dat geldt ook voor het interieur, weliswaar op een andere locatie maar toch.  Uiteraard moeten we daarbij rekening houden met een mogelijke goedkeuring van de rijksdienst voor cultureel erfgoed maar ik zou niet weten waarom die er niet zou kunnen komen. Met de voorliggende plannen wordt straks ook de kloostertuin Agnetenberg opengesteld en een uniek historisch stukje Sittard geopenbaard aan de gemeenschap. Het gebied krijgt ook daarmee een mooie kwaliteitsimpuls.

Extra opmerking n.a.v. bovenstaande bijdrage

Tijdens de raadsvergadering van 15 december heeft GroenLinks het amendement van de PVV gesteund. In dat amendement wordt voorgesteld om kloosterkapel Agnetenberg (Helenakapel) en alle relevante planonderdelen die daarop betrekking hebben, uit het bestemmingsplan te halen (technische knip) en als gemeente eerst in overleg te gaan met eigenaar, de historische verenigingen en zo mogelijk de rijksdienst voor cultureel erfgoed. Dat amendement werd door de wethouder ontraden en door de meerderheid van de raad verworpen. In een stemverklaring heeft raadslid Jos Janssen namens de GroenLinks fractie aangegeven dat daarmee sprake is van een gemiste kans om de kapel voor de gemeenschap te behouden.