Daar waar deze locatie aan de westkant van het station eerst voorbehouden was aan monofunctionele kantoorontwikkeling, wordt binnen een jaar, alles alles goed gaat, een levendig stadsdeel aan de rand van de binnenstad van Sittard toegevoegd en ook nog invulling gegeven aan de woonbehoefte van studenten en expats. De GroenLinks factie heeft wel nog wat vragen en suggesties.

Om te beginnen het gebied zelf. Geheel terecht geeft het college aan dat het gebied nu nog van de binnenstad van Sittard is afgekeerd. Naast de invulling van de nieuwe woon- en werkfuncties - zoals Mulleners die wil realiseren - moet straks ook sprake zijn van een nieuwe structuur en inrichting van de openbare ruimte. Aangegeven wordt dat daarbij aansluiting met partijen, aangesloten bij ‘ontwikkelpad Sittard West‘ zoals dat heet, een randvoorwaarde is.
Graag verneem ik van de wethouder welke partijen dat zijn, of er al gesprekken zijn gevoerd en hoe er invulling gegeven wordt aan kostenverhaal van Mulleners aan de geheel nieuwe gebiedsontwikkeling in een anterieure overeenkomst met gemeente. Draagt Mulleners bij naar rato van het ontwikkelvolume in vierkante meters of anderszins? Is al meer bekend over een provinciale bijdrage aan deze strategische gebiedsontwikkeling? Hoe is er nagedacht over groenvoorzieningen en sportvoorzieningen (ik zag al padelbanen ingetekend). Wordt er bij die gebiedsontwikkeling gekeken naar mogelijke abonnementen en meervoudig gebruik van de grote parkeergarage van Q park? Hoe verhoudt zich dat tot een eigen parkeerterrein van 500 auto’s waar in de media gewag wordt gemaakt. Is er ruimte voorzien voor laadpalen in het gebied? Zijn er in de DSM torens voldoende fietsparkeerplekken?

Dan de 220 studentenwoningen. Mooi dat er ruimte wordt gecreëerd voor deze belangrijke doelgroep, maar is dat niet meteen wat veel, waarom hoofdzakelijk buitenlandse studenten, waarom alleen studenten en ook geen woonruimte voor jonge professionals die dicht bij de binnenstad willen wonen en die geen woonruimte kunnen krijgen bij een woningcorporatie of belegger? Hoe loopt het in dat verband met de verhuur van woningen van Camelot aan het Stationsplein? Jammer dat het onderzoek van Companen nog niet gereed is maar zou een gematigde vraag naar studentenhuisvesting kunnen betekenen dat dezelfde studio’s voor andere doelgroepen beschikbaar dienen te komen, zoals het college als eis aan Mulleners meegeeft? Is er navraag gedaan bij Chemelot Brightland Campus en andere grote bedrijven wat de 40 woningen voor expats betreft?

Tenslotte de treinverbindingen tussen Sittard, Maastricht en Heerlen. Onze fractie hecht eraan dat er ook ruimte gaat komen voor nachttreinen bijvoorbeeld to 2.00 uur ‘s nachts , zeker van donderdag tot en met zaterdag . Dat zal zeker een positieve bijdrage leveren aan de aantrekkelijkheid van het gebied. In hoeverre lopen daar al gesprekken over met deze gemeenten, provincie en NS?
Hoe wordt de raad meegenomen in besluitvorming als na de raadsvergadering van 27 januari alleen een raadsinformatiebrief gaat komen.

_______________________

 

NB Vrijwel alle fracties waren vanavond ingenomen met de plannen van Mulleners Vastgoed voor de herontwikkeling van de DSM torens . . Wethouder Meekels heeft naar aanleiding van bovenstaande inbreng over nachttreinen toegezegd op korte termijn hierover in gesprek te gaan met ProRail en de raad te informeren.

Tijdens het debat kregen wij steun van D66 en PvdA daarover.