De GroenLinksfractie is verheugd over het feit dat de gemeente momenteel werkt aan een Fietsbeleidsplan. De gemeente heeft inwoners tot 15 juli via een speciale website in de gelegenheid gesteld om knelpunten en suggesties aan te dragen. We hebben gezien dat er inmiddels al tientallen bijdragen zijn aangeleverd van inwoners welke goed bruikbaar zijn als input voor het op te stellen Fietsbeleidsplan.

De GroenLinksfractie heeft gisteren bij verkeerswethouder Ruud Guyt een tweetal suggesties aandragen welke in het kader van het Fietsbeleidsplan nader uitgewerkt zouden kunnen worden.

Fietsrekken bij Station in Sittard

We constateren dat de fietsrekken bij het NS station in Sittard vaak overvol staan en mede daarom nogal wat fietsen buiten de rekken om geplaatst worden. Dat maakt een rommelige indruk en gangpaden zijn daarmee niet altijd goed bereikbaar. We hebben de indruk dat er tientallen fietsen bij staan die niet meer gebruikt worden: de zogenaamde “weesfietsen”. Ook op andere plaatsen in onze gemeente staan her en der “weesfietsen” en GroenLinks zou het toejuichen indien we hier een actiever beleid voeren om deze met enige regelmaat in te zamelen. Daarmee komen plekken vrij in soms overvolle fietsstallingen en kunnen we met de ingezamelde fietsen een project starten om daarmee wat nuttigs te doen.

Leer ervaringsproject voor fietsenmakers in spe

GroenLinks zou het toejuichen indien er, in navolging van projecten in andere steden (recent nog in Nijmegen) een leer ervaringsproject wordt gestart voor fietsenmakers in spe. Dat zou een project kunnen zijn in samenwerking met bv. ons mensontwikkelbedrijf Vixia. Hier zouden “verweesde” en verwijderde fietsen welke niet meer door de eigenaar worden opgehaald kunnen worden gerepareerd. De opgeknapte fietsen kunnen wat GroenLinks betreft vervolgens beschikbaar worden gesteld voor de volgende doelgroepen:

  • Ter verkoop worden aangeboden aan mensen van wie de fiets is gestolen
  • Ter beschikking worden gesteld aan vluchtelingen in onze regio waarbij ze een korte cursus fietsreparaties krijgen aangeboden waarmee de levensduur van de fiets kan worden verlengd en een bijdrage geleverd kan worden aan de integratie
  • In overleg met de Stichting Leergeld fietsen beschikbaar gesteld kunnen worden gesteld aan mensen (kinderen) welke opgroeien in armoede

Mobiliteit kan een factor zijn in de strijd tegen sociaal isolement. Het beschikken over een fiets is een goedkoop en milieuvriendelijk alternatief. Juist voor doelgroepen als vluchtelingen en mensen in armoede kan het beschikbaar komen van een (goedkope) fiets een steentje bijdragen aan het kunnen participeren in onze samenleving omdat dit makkelijker wordt als je je ook makkelijk kunt verplaatsen.

GroenLinks heeft de wethouder verzocht deze suggesties als bouwstenen voor het op te stellen Fietsbeleidsplan mee te nemen en op uitvoeringsmogelijkheden te onderzoeken.

Jan Muijtjens

fractiewoordvoerder verkeer GroenLinks