Ingezonden brieven in de krant. Druk bezochte informatieavonden. Veel politiek rumoer. Over auto’s en parkeren heeft iedereen een mening en belang. Het raakt mensen. Donderdag 1 oktober moet de gemeenteraad een aantal besluiten nemen. GroenLinks woordvoerder Jan Muijtjens geeft aan welke keuzes de fractie maakt.
De aanleiding
De gemeenteraad heeft het College de opdracht gegeven om een tekort van 400.000 euro op parkeren terug te dringen. En vanuit woonstraten rond de centra van Sittard en Geleen komen steeds vaker signalen dat daar veel bezoekers en werkers uit de centra parkeren waardoor bewoners hun auto niet meer kwijt kunnen. GroenLinks wil bevorderen dat bezoekers aan het centrum met de bus komen (dat moet goedkoper worden dan met de auto), of met de fiets (er komen nu gratis bewaakte stallingen!). Dat is goed voor de bereikbaarheid, goed voor de luchtkwaliteit en voor de leefbaarheid.
Parkeergarages
De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in ruime ondergrondse parkeergarages: de Odaparking in Sittard en de Marktgarage in Geleen. Die laatste kreeg zelfs een nominatie van de mooiste parkeergarage in ons land. GroenLinks wil mensen die de stad bezoeken en er wat langer blijven stimuleren om van de ondergrondse garages gebruik te maken. Dat kan door bijvoorbeeld de onverharde parkeerterreinen te sluiten, en andere parkeerterreinen duurder te maken dan de parkeergarages. Maar er moet voorkomen worden dat de bezoekers in aangrenzende woonwijken hun auto parkeren.
Vergunningparkeren uitgebreid
Er geldt nu al vergunningparkeren in en direct rond de centra van Sittard en Geleen, en uit reacties van de bewoners blijkt dat dat goed werkt. Maar er zijn meer woonstraten, die op loopafstand (300 tot 400 meter) van de centra liggen, en waar de parkeerdruk hoog is. De gemeente stelt voor om daar ook vergunningparkeren in te voeren. Bewoners in die wijken zouden op kenteken 2 gratis vergunningen krijgen en voor bezoekers worden kraskaarten ingevoerd. Om de bewoners zekerheid te geven dat de parkeervergunningen niet bijvoorbeeld na de gemeenteraadsverkiezingen opeens wel veel geld gaan kosten heeft GroenLinks een motie ingediend waarin de partijen in de gemeenteraad zich uitspreken voor de hele periode 2010-2014 het nu gekozen nultarief te handhaven. Die motie zal op 1 oktober zeker aangenomen worden. We hebben dan ook met verbazing in ingezonden brieven in de Limburger gelezen dat GroenLinks het tarief van de bewonersvergunningen na twee jaar gratis wil verhogen tot 125 euro. Dat slaat nergens op, feit is dat GroenLinks juist voor vier jaar de nullijn wil vastleggen!
Maatwerk in de uitvoering
GroenLinks heeft goed geluisterd naar de inspraak. Zo willen bewoners vlak bij de centra de huidige stricte tijden voor vergunningparkeren (24 uur per dag) handhaven om te voorkomen dat uitgaanspubliek er in de avond gaat parkeren. Via een motie heeft GroenLinks gevraagd om maatwerk en het College opgeroepen aan dit soort verzoeken gehoor te geven. Er is ook maatwerk nodig bij de Stadssporthal en Glanerbrook, die in de vergunninghoudersschil komen te liggen.
Parkeertarieven
Het parkeertarief is nu €0,90 tot €1,- per uur in Geleen, en gemiddeld €1,30 per uur in Sittard. Het tarief was lager in Geleen vanwege de verbouwing van het centrum, maar nu dat klaar is, is er geen reden meer voor verschillende tarieven. CDA en VVD stellen voor om de tarieven in Sittard te verlagen naar het Geleense tarief van 1 euro. Dat kost structureel ruim een half miljoen euro en dat moet wel ten koste gaan van belangrijke andere uitgaven van de gemeente. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat parkeertarieven geen invloed hebben op het bezoek. Dat komt vooral af op een aantrekkelijk centrum met een gevarieerd aanbod en goede parkeerplaatsen. Ook de Geleense ondernemersvereniging heeft laten weten te kunnen leven met de gefaseerde verhoging in Geleen, maar vraagt wel aandacht voor een goede bewegwijzering naar beschikbare parkeerlocaties. Ons parkeertarief van €1,30 per uur is overigens goedkoper dan Maastricht en vergelijkbaar met Heerlen, Venlo en Roermond. Die feiten leggen CDA en VVD naast zich neer, we zijn heel benieuwd op welke beleidsvelden het CDA wil snijden om dit dure parkeercadeautje van dekking te voorzien…
Inspraak
Er zijn al enkele informatieavonden geweest voor bewoners, en de meningen zijn verdeeld: in sommige wijken wil men liever vandaag dan morgen vergunningparkeren ingevoerd hebben, in andere staat men er huiverig tegenover. Omdat het welzijn van de bewoners een belangrijke reden is om vergunningparkeren in te voeren heeft de raadscommissie erop aangedrongen om de bewoners te raadplegen. Als de meerderheid van een wijk er tegen is (volgens de nieuwe voorwaarden) wordt het vergunningparkeren in die wijk niet ingevoerd.
Conclusie
GroenLinks kan met het voorgestelde parkeerbeleid instemmen, mits er maatwerk geleverd wordt waar dat nodig is. Zoals bij Glanerbrook en Stadssporthal, en voor mantelzorgers. Bewoners die met vergunningparkeren te maken gaan krijgen moeten goed voorgelicht worden over wat dit voor hun gaat betekenen. Het politieke rumoer rond dit dossier is niet op de feiten gebaseerd, er wordt stemming gemaakt om de coalitie in een kwaad daglicht te stellen. En dat heeft natuurlijk te maken met de eraan komende datum van 3 maart 2010.
Jan Muijtjens (foto Willem Verhaeg)