1. Uitgangspunt 1 is burgerparticipatie en daarop aansluitende bestuursstijl (uitnodigend, verbindend, vertrouwen in inwoners, meer samenhangend, zichtbaarder opereren, flexibel, open, transparant, tijd- en plaats onafhankelijk werken). Is dit uitgangspunt enkel te realiseren in de thans gekozen huisvestingslocaties? Hoe scoorden de andere mogelijke locaties op dit punt? S.v.p. inhoudelijke (de massastudies en vlekkenplannen), financiële (de kostenramingen) en procedurele toelichting.
2. Uitgangspunt 2 is de aansluiting op de compacte stadscentra en hun profielen. Is deze verbinding enkel te realiseren in de thans gekozen huisvestingslocaties? Hoe scoorden de andere mogelijke locaties op dit punt? S.v.p. inhoudelijke (de massastudies en vlekkenplannen), financiële (de kostenramingen) toelichting.
3. Een derde element is duurzaamheid. Is duurzaamheid enkel te realiseren in de thans gekozen huisvestingslocaties? Hoe scoorden de andere mogelijke locaties op dit punt? S.v.p. inhoudelijke (de massastudies en vlekkenplannen), financiële (de kostenramingen) toelichting.
4. Een vierde element is functionaliteit. Is deze functionaliteit enkel te realiseren in de thans gekozen huisvestingslocaties? Hoe scoorden de andere mogelijke locaties op dit punt? S.v.p. inhoudelijke (de massastudies en vlekkenplannen), financiële (de kostenramingen) toelichting.
5. Een volgend element is de representativiteit. Voor wie is de huidige huisvesting van het bestuur niet representatief genoeg? Op welke momenten heeft de stad op basis hiervan materieel of immaterieel schade of ander nadeel opgelopen? Voor wie moet de huisvesting van het bestuur meer uitstraling krijgen? Hoe scoorden de andere mogelijke locaties op dit punt? S.v.p. inhoudelijke (de massastudies en vlekkenplannen), financiële (de kostenramingen) toelichting.
6. Waarop is het tijdsplan van circa 3 jaar voor de realisatie in Geleen gebaseerd? Welke marge moeten we lezen in het woordje “circa”? Hoe klein of groot schat u de risico’s van vertraging door externe factoren als grondverwerving en vergunningprocedures in? Waarop baseert u die inschatting?
7. De geschetste nieuwe manier van werken wordt onder andere gekenmerkt door tijd- en plaats onafhankelijk werken in een open, flexibele omgeving. Tegelijkertijd kiest u voor het concentreren van alle ambtenaren op één locatie. Biedt het nieuwe werken nu wel of niet de mogelijkheid om diensten en daarbij behorende eenheden te clusteren zonder meteen alle diensten op één plek te concentreren? Welke studie is daarvoor gebruikt?
8. Bij de kostenramingen zijn “enige” onzekerheidsmarges in acht genomen. S.v.p. toelichten hoe u tot deze marges bent gekomen en waarom u van mening bent dat andere marges kunnen worden uitgesloten.
9. De keuze voor de huisvesting van de bestuursfuncties is uiteindelijk gevallen op het pand Oude Markt 1, gelegen in het Kloosterkwartier. Graag een beschrijving van het keuzeproces met minimaal :
- de gehanteerde uitgangspunten voor het keuzeproces van de locatie,
- de gehanteerde afwegingscriteria voor het maken van de juiste keuze van de locatie,
- een beschrijving van de genomen stappen in het keuzeproces inzake de locatie in chronologische volgorde met vermelding van datum en de betrokken partijen,
- een opsomming van de alternatieve locaties die zijn onderzocht,
- een toelichting op de uiteindelijke keuze voor deze locatie .
“Het project kan gerealiseerd worden tegen een aanvaardbare, marktconforme, prijs ook gelet op de eigen kostenramingen. Over de concrete wijze van realisatie moeten nog nadere afspraken worden gemaakt.” Pagina 3 van 8, laatste alinea.
10. Waar is de stelling dat het project kan worden gerealiseerd tegen een aanvaardbare, marktconforme prijs op gebaseerd?
11. Zijn er marktpartijen betrokken geweest bij deze stellingname? Zo ja, welke marktpartijen? Wat zijn de keuzecriteria voor het betrekken van juist deze marktpartijen?
12. Wordt voor de verbouwing van pand Markt 1 een aanbesteding opgestart? Zo ja, op welke termijn wordt dit verwacht en worden de Europese aanbestedingsregels gehanteerd? Zo nee, graag een toelichting hierop en of dit conform geldende wet- en regelgeving is.
“Naast het Kloosterkwartier, is het complex Ligne bekeken. Dit heeft echter binnen de gegeven tijd geen marktconforme aanbieding opgeleverd waardoor het uiteindelijk als reële optie is afgevallen.” Pagina 4 van 8, eerste alinea.
13. Graag een toelichting op de term “binnen de gegeven tijd”. Wat wordt bedoeld met de “gegeven tijd”.
14. Welke tijdspanne is de eigenaar van het pand Oude Markt gegund? Welke tijdspanne is de eigenaar Ligne gegund?
15. Graag een toelichting (inhoudelijke en cijfermatig) op het verschil tussen de “Ligne” aanbieding en een marktconforme aanbieding.
16. Graag een toelichting (inhoudelijke en cijfermatig) op het verschil tussen de “Ligne” aanbieding en de “Kloosterkwartier” aanbieding.
17. Graag toelichten waarom de bieding van Jongen naar mening van het college binnen de gegeven tijd niet heeft geleid tot een aanvaardbare, marktconforme prijs.
18. Welke externe partijen zijn betrokken bij de aanpak binnenstad Geleen? Hoe is invulling gegeven aan de samenwerking?
19. Hoeveel wordt afgeboekt op de drie panden Walramkantoor, Stadhuis en SD-gebouw? Ten laste van welke post vindt deze afboeking plaats? Waar is de inschatting op gebaseerd dat de restantboekwaarde kan worden gecompenseerd? Welke nieuwe ontwikkelingen worden verwacht?
20. Graag een toelichting op de in de tabellen op pagina 6 opgenomen bedragen. De gegeven financiële onderbouwing biedt te weinig inzicht om een budget van 30 mln. euro te fiatteren. Graag een uitgebreide toelichting per kostenpost. Graag tevens per bedrag de bandbreedte van een mogelijke afwijking.
21. Op welke wijze vindt dekking van de kosten plaats indien de kostenrealisatie hoger wordt dan zoals nu opgenomen in de tabellen?
22. Hoe verhouden de € 3.114.000 jaarlijkse lasten van de bestuurlijke en ambtelijke huisvesting ten opzichte van het landelijke gemiddelde van in grootte vergelijkbare gemeenten?