Goede zorg zorgt ervoor dat mensen op een veilige manier thuis kunnen blijven wonen wanneer het leven niet meer zo makkelijk gaat. Goede zorg zorgt ervoor dat ouderen, zieken, gehandicapten en kwestbare kinderen niet tussen wal en schip vallen. Goede zorg thuis voorkomt dat kwetsbare mensen eerder gebruik moeten maken van duurdere zorg in een instelling. Helaas staat goede zorg stevig onder druk.

FNV met werkers in de zorg in aktie

De vakbeweging is onder aanvoering van het FNV samen met vele werkers in de zorg in aktie gekomen. Door regeringsbeleid sluiten veel verzorgingshuizen. En het kabinet bezuinigt tegelijk op de zorg thuis. Er worden miljarden bezuinigt op de zorg en dat heeft als gevolg dat er tienduizenden medewerkers in verzorgingshuizen, jeugdzorg, dagopvang en thuiszorg hun baan dreigen te verliezen.

Deze maand vond ook in de Westelijke Mijnstreek een actiebijeenkomst plaats. GroenLinks was daarbij namens bestuur en fractie vertegenwoordigd en onderschrijft de petitie van de FNV. Ook in Sittard-Geleen worden er door mensen in de zorg handtekeningen opgehaald voor de landelijke petitie “Red de zorg!” GroenLinks roept u op deze petitie ook te ondertekenen. Dat kan ook digitaal via de website: www.fnvvoorzorg.nl Daar treft u ook meer informatie aan en kunt u zelf actiemateriaal bestellen.

Samen moeten we ons sterk maken dat het Rijk niet onevenredig zwaar snoeit in budgetten voor de zorg. Want zeker in een stad als Sittard-Geleen, met een groeiend aantal ouderen, zal dat hard aankomen. Uit tal van onderzoeken blijkt ook dat Nederlanders veel waarde hechten aan goede zorg en ook willen dat daar méér geld aan wordt uitgegeven inplaats van hantering van het botte bezuinigingsmes. GroenLinks wil waar mogelijk haar steentje bijdragen om de petitie van het FNV “Red de Zorg” tot een succes te maken.