Als het woord referendum valt, dan mag ik met trots stellen dat GroenLinks hieraan aan de wieg heeft gestaan. Niemand minder dan onze coryfee Jan Muijtjens is de initiatiefnemer en grondlegger van deze unieke vorm van directe democratie in deze gemeente.

Een recht dat niet licht met voeten mag worden getreden, zodra een inwoner zich van dit instrument wil bedienen. De raadsvergadering van 30 november 2017 was dan ook ontluisterend, om te moeten ervaren hoe het college en toenmalige coalitie dit recht opzijzetten. Ongegrond, zo luidde het deskundigenadvies van Prof Elzinga, een autoriteit binnen de staatsgeleerdheid, en ook later kwam de commissie voor de bezwaarschriften tot eenzelfde oordeel.

Voorzitter, maar het gaat nu niet aan, om hier en nu de discussie hierover te voeren. Immers de referendumaanvraag is ingetrokken, en daarmee is er juridisch gezien een einde gekomen aan de procedure.
Waar geen einde aan is, is de vraag hoe we lessen kunnen trekken uit deze ervaring, en hoe wij via een actualisatie van de referendumverordening een verbeterslag kunnen maken. Tot meerdere eer en glorie van de democratische rechtsstatelijkheid van deze gemeente. Of anders gezegd: in het belang van de directe betrokkenheid van onze inwoners om zich over grote zaken te kunnen uitspreken. En daaraan wil GroenLinks van harte een bijdrage leveren.

Math De Loo - raadslid