‘Nederland in dit tempo pas na 280 jaar van gas af’ luidt de veelzeggende kop van het voorpaginaartikel van de Volkskrant afgelopen week. En dan hebben we het over de verzamelde cijfers van de regionale netwerkbeheerders afgelopen jaar. Van het gas af in 280 jaar! Het kabinet wil juist dat Nederland al over 31 jaar van het gas af is , in 2050 dus.
Er zullen dus veel, heel veel meters moeten worden gemaakt.

Het onderwerp aardgasvrij wonen staat vol in de publieke belangstelling. Huishoudens die nu nog niet weten dat ze in de komende jaren van het gas af moeten hebben onder een steen geleefd, of op een hutje op de hei, maar dan zonder een internetverbinding. De vraag die zich hierbij opdringt is; ja, aardgasvrij maar hoe dan, en wie gaat dat betalen? En dan kom ik op de proeftuin in onze gemeente, in Limbrichterveld Noord. Het is niet zomaar dat onze gemeente juist voor deze wijk een testcase is uitverkoren. We hebben immers veel, héél veel restwarmte in onze gemeente met Chemelot en de BES (Biomassa Energiecentrale Sittard) en daarmee kunnen huishoudens voor 2.000 tot 2.500 euro op ons lokaal warmtebedrijf 'het Groene Net' aangesloten worden. En wat krijgen ze ervoor terug?

Goede gevelisolatie, een inductiekookplaat inclusief potten en pannen en , last but not least - een lagere energierekening. Voorzitter, dat laatste durf ik namens de GroenLinks fractie wel te beweren. Onze wethouder moet zich daarin wat gereserveerder opstellen, begrijpelijk, maar voor mij is het knip en klaar; het is een mooi cadeau voor huishoudens in Limbrichterveld Noord.

Daardoor hoeven we de mensen in Limbrichterveld Noord dan ook niet te verleiden, zoals in het voorstel staat en ook niet te overtuigen. Integendeel. Dit plan verkoopt zichzelf wel. We kunnen het plan wel als raad stimuleren en dat moeten we dan ook doen. Omdat het in het belang is van onze inwoners en niet alleen die van Limbrichterveld Noord. Ondertussen zijn de bewoners van flat 4 supertrots op de aansluiting van het Groene Net en de verkregen isolatie en kookplaat. Sterker nog, ze willen als groenste flat van Sittard worden geafficheerd. Dat zijn onze ambassadeurs, zo hebben we uit de Stadskrant kunnen vernemen. Dus waar wachten we nog op? Deze wethouder heeft de mouwen al opgestroopt en gaat meters maken. Laten we haar als raad de ruimte geven met een unaniem ja tegen het raadsvoorstel.