Dit is de eerste nieuwsbrief van GroenLinks Sittard-Geleen sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2010. Wij zijn van plan u vanaf nu vaker met nieuwsbrieven op de hoogte te houden van de politieke ontwikkelingen in onze gemeente. In deze nieuwsbrief de volgende items van afgelopen jaar:

• De begroting van 2011, en de groene en sociale resultaten die we daarbij geboekt hebben
• De kadernota Integrale Veiligheid, waarbij we aandacht hebben gevraagd voor de loverboy problematiek
• De woontoren Paardestraat, de Odaparking en de Spoorkolonie
• Openbaar onderwijs in Sittard-Geleen: de fusie van Prooses en Focus
• Herstructurering Thienbunder, Achtbunder, Sanderbout en slachthuislocatie (TASs)
• Het debat over Afghanistan
• De Provinciale Statenverkiezingen
• Vragen aan het College van B&W (artikel 37)

De begroting van 2011, en de groene en sociale resultaten die we daarbij geboekt hebben

Tijdens de gemeenteraadsvergaderingen van 9 en 10 november 2010 heeft GroenLinks weer een paar mooie resultaten geboekt. Bij de forse, maar onvermijdelijke bezuinigingen in de begroting van 2011 worden groen en maatschappelijke ondersteuning zo veel mogelijk gespaard, dankzij amendementen van GroenLinks. Zie dit bericht op onze website.

De kadernota Integrale Veiligheid

GroenLinks heeft zich in het verleden sterk gemaakt voor de preventieve en repressieve aanpak van loverboy-problematiek. Vanuit contacten met burgers en instanties wisten wij dikwijls uit eerste bron dat er ook in de Westelijke Mijnstreek sprake is van loverboy-problematiek. Op ons initiatief heeft de gemeenteraad ingestemd met de oprichting van een meldpunt loverboys in september 2010 in Sittard-Geleen. Sinds die oprichting zijn er al reeds 60 meldingen gedaan van vermoedens van misbruik. Inmiddels weten we dat ruim 45 meisjes in deze regio daadwerkelijk slachtoffer zijn van loverboys-praktijken. Dat er een centraal meldpunt is gekomen is dus geen overbodige luxe gebleken!

Naast deze repressieve aanpak bestaat een belangrijk onderdeel uit preventie. In samenwerking met Stichting Manna, PIW, Politie Limburg Zuid, de reclassering, Centrum voor Jeugd en Gezin. Prov Limburg en het Veiligheidshuis worden voorlichtingsbijeenkomsten gegeven al vanaf de basisschool en ook op middelbare scholen, bij instellingen en worden professionals opgeleid in het trainen van jonge meisjes en hulpverleners in het herkennen van loverboy- methoden en de professionele eerste opvang en begeleiding van slachtoffers. Het is ook de bedoeling dat uiteindelijk in 2012 een preventie- en repressie- methodiek wordt geïmplementeerd in alle Veiligheidshuizen in Limburg. Voor dit alles heeft Sittard-Geleen als pilot gefungeerd.

Maar ondanks de aangetoonde noodzaak en het succes van aanpak, heeft het kabinet besloten om geen zogeheten Montfransgelden meer beschikbaar te stellen na 2012. Deze gelden zijn de grootste financieringsbron voor de meldpunten van loverboys. Wij moeten onze ogen niet sluiten voor de doortrapte en desastreuze manier van werken van jonge pooiers die nergens voor terugdeinzen en die argeloze jonge meisjes op allerlei wijze grote schade toe brengen. Het is doodzonde om alle expertise die tot nu toe is opgebouwd weer verloren te laten gaan. Daarom heeft GroenLinks het College opgeroepen om een klemmend beroep te doen op de coalitie fracties in de Tweede Kamer om wederom financieel te investeren in de aanpak en preventie van loverboy-problematiek en ook zelf te komen met een plan van aanpak voor financiering voor na 2011. Het College heeft dit toegezegd.

De woontoren Paardestraat, de Odaparking en de Spoorkolonie

In december had de fractie van GroenLinks een zware dobber aan het dossier “Vestedatoren”, de woontoren op de hoek Paardestraat/Odasingel. Deze woontoren maakt deel uit van het plan Zitterd Revisited. Bij de bouw van de woontoren is de gemeente in ieder geval verplicht aan de Paardestraat een tweede ingang voor de Odaparking te maken. Kosten voor de gemeente: 2,1 miljoen euro. En na het afhaken van 3W bij de realisatie van de Dobbelsteen, werd de gemeente opnieuw geconfronteerd met het afhaken van een marktpartij, in dit geval Vesteda.

Onder leiding van portefeuillehouder Guyt is de gemeentelijke organisatie voortvarend op zoek gegaan naar een nieuwe investeerder, in de hoop zo ook dit deel van Zitterd Revisited te redden. Die investeerder werd gevonden in ZoWonen. Maar de voorwaarden die ZoWonen aan het bouwen van de woontoren stelde (in totaal 1,6 miljoen euro subsidie), waren voor de fractie aanleiding om te gaan twijfelen aan de wenselijkheid van de “deal” met ZoWonen en aan de haalbaarheid van de realisatie van de woontoren die de gemeente dan in totaal 3,7 miljoen euro zou gaan kosten. In de bijlage vindt u onze bijdrage aan dit debat.

Openbaar onderwijs in Sittard-Geleen: de fusie van Prooses en Focus

Aan het eind van 2010 werd duidelijk dat de onderwijsstichtingen Prooses en Focus wilden gaan fuseren. Dit zou het onderwijs in de toekomst ten goede komen. Uiteraard is goed onderwijs iets waar GroenLinks zich al jaren hard voor maakt, maar toch hadden wij in eerste instantie onze twijfels over deze fusie. Focus is (was inmiddels) een onderwijsstichting met een van oorsprong katholieke signatuur. Onze angst bestond er met name uit dat het openbaar onderwijs in de toekomst niet altijd gewaarborgd kon worden wanneer scholen, “gedwongen” door krimp, geacht werden te fuseren dan wel in één gebouw gehuisvest moesten worden. Aan mij de taak om te onderzoeken of deze waarborging er wel was of alsnog gegeven/vastgelegd kon worden.

Naar aanleiding van de verstrekte informatie tijdens een themasessie voor de commissieleden, bestudering van alle verstrekte stukken en uit diverse gesprekken met betrokkenen uit de praktijk zoals de directie van basisschool Loedoes te Sittard, Prooses, ambtenaren en wethouder Berry van Rijswijk kan ik concluderen dat een fusie tussen beide stichtingen geen belemmering vormt voor het voorbestaan van het openbaar onderwijs. Deze conclusie kwam ook duidelijk naar voren uit de groots opgezette fusie-effectrapportage.

Ten eerste blijkt dit namelijk uit de borging voor het openbaar onderwijs in de statuten van de nieuw te vormen stichting. Ten tweede zal de waarborging bestaan uit een gelijkwaardig verdeelde nieuwe Raad van Toezicht. Ten derde blijven we door onze bevoegdheden als gemeenteraad een functie houden binnen het openbaar onderwijs.

We zullen dus ten alle tijden een dikke vinger in de pap kunnen houden! Al deze zeer concrete argumenten droegen ertoe bij dat ik namens bijna de gehele GroenLinks fractie kon zeggen dat in onze ogen het openbaar onderwijs in de gemeente Sittard-Geleen niet in gevaar komt door een fusie tussen de Stichtingen ProoSes en Focus. U leest het goed: “bijna namens de gehele GroenLinks fractie….” Voor één van mijn mede fractieleden bleef het principieel onoverkomelijk dat een openbare onderwijsstichting fuseert met een van oorsprong katholieke stichting. Hij heeft dan ook niet vóór deze fusie gestemd. Inmiddels is de fusie een feit en is de nieuw opgerichte stichting Kindante reeds volop in bedrijf. Eén van de hoogtepunten voor het afsluiten van het schooljaar 2010-2011 zal ongetwijfeld de ingebruikname worden van de nieuwe Parkschool te Limbricht.

Herstructurering Thienbunder, Achtbunder, Sanderbout en slachthuislocatie (TASs)

Voor ons lag op de raadsvergadering van 28 april 2011 ter instemming de samenwerkingsovereenkomst voor het gebied Thienbunder, Achtbunder, Sanderbout en slachthuislocatie, het product van samenwerking tussen de gemeente Sittard-Geleen, de provincie en de woningstichting ZO Wonen. De fractie van GroenLinks heeft ingestemd met het aangaan van de overeenkomst, met de voorgestelde inzet van de € 2 miljoen VROM-gelden en met de genoemde kaders voor de uitwerking van het treasury- en financieringsplan, ook zal zaten er nog een aantal storende gaten en open eindes in de overeenkomst.

Zo is het jammer dat we nog geen samenwerkingsovereenkomst hebben tussen de gemeente, de sociale partners en de onderwijspartners voor de realisatie en financiering van de o zo gewenste brede maatschappelijke voorziening. En ook is het jammer dat er nog geen finale en allesomvattende afspraak is tussen gemeente en provincie over het na 2014 resterende te dekken bedrag. “Voorlopig gaan we uit van € 2 miljoen voor de gemeente ... en dekkingsvoorstellen worden u tijdig aangereikt” Dat zijn nu niet echt de formuleringen waar we enthousiast van worden.

Maar daartegenover staat een pracht plan, een plan waarvan we niet kunnen wachten totdat met de realisatie begonnen kan worden. En met alle respect voor de planontwikkeling in Thienbunder, Achtbunder en de slachthuislocatie, het meest in het oog springend deel van de samenwerkingsovereenkomst is naar onze mening toch hetgeen tot stand komt in Sanderbout. En op de plannen voor Sanderbout mogen niet alleen de gemeente, de provincie en Zo Wonen trots zijn. Het nu voorliggend ontwerp voor Sanderbout is naar de mening van onze fractie toch allereerst een verdienste van de massieve interventie die de bewoners in het voorjaar van 2010 hebben georganiseerd. Zij wilden het specifieke karakter van de wijk –van HUN wijk- behouden. Zij waren bang dat kille sloop en kale nieuwbouw de sociale samenhang van de bewoners zou verstoren en vernietigen.

De landelijke anti-sloop dokter werd ingezet, een prijsvraag onder stedenbouwkundigen en architecten werd uitgeschreven, de wethouder en de directeur van de woningstichting gingen er uit logeren ... het zal niet hun enige slapeloze nacht over TASs zijn geweest. En voordat we het in de gaten hadden waren de plannen rond sloop en renovatie van de huizen in Sanderbout echt “HOT” in de discussie over woningbouw en krimp.

De voorgestelde samenwerkingsovereenkomst kent alleen maar winnaars:

  • de portefeuillehouder mag trots zijn op de aanjagende, bemiddelende, dan weer stimulerende dan weer sussende rol die de gemeente in de totstandkoming van het geheel heeft gespeeld, op het binnenhalen van VROM- en provinciale subsidies,
  • de woningstichting kan trots zijn op het bezitten van een wijk die in heel Nederland opgevallen is, die qua planontwikkeling in tijden van krimp door samenwerking tussen overheid, woningexploitant en bewoners over 10 jaar wel eens meer trendsettend zou kunnen blijken te zijn dan we nu denken,
  • maar tenslotte zijn de grote winnaars toch de bewoners die een wijk behouden die garant staat voor die elementen van leefbaarheid, woongenot en sociale samenhang zoals die door hen het meest gewenst is.

Het debat over Afghanistan

GroenLinks Sittard-Geleen heeft 23 januari gedebatteerd over de door het kabinet voorgestelde nieuwe missie naar Kunduz, Afghanistan. De grote vraag was: “Helpen we het Afghaanse volk met nieuwe missie?” GroenLinks heeft eerder tegen de militaire missie naar Afghanistan gestemd maar wil wel een bijdrage leveren aan de opbouw van een democratische en veilige samenleving in dit land. “Dat vereist grote inspanningen voor corruptiebestrijding, versterking van bestuur, rechtspraak, civiele organisaties en de positie van vrouwen” zo staat in ons landelijke verkiezingsprogramma.

De grote vraag was of de nu voorgestelde nieuwe missie voor het trainen van de civiele politie voldoet aan datgene wat GroenLinks wil nastreven voor de opbouw van dit land. Want er gaan heel wat militairen mee en er zijn zelfs vier F16 toestellen nodig om bescherming te bieden. En steeds meer signalen duiden erop dat er een stevige militaire NAVO component onderdeel van deze missie vormt. Daarom is er binnen GroenLinks een fors debat gevoerd over dit belangrijke internationale vraagstuk. Als GroenLinks niet instemde met het voornemen van het minderheidskabinet was er géén Kamermeerderheid. De GroenLinks afdeling Sittard-Geleen heeft het initiatief genomen voor een informatieve bijeenkomst met debat en inbreng voor onze leden, kiezers en geïnteresseerde burgers. Hierbij waren de sprekers Kees Kalkman en Tof Thissen. Er waren meer dan 50 deelnemers aan deze goede, geanimeerde discussie. Zie ook ons informatiedossier.

De Provinciale Statenverkiezingen

Bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2 maart heeft GroenLinks in Limburg een zetel winst geboekt, van 2 naar 3. Sinds 10 maart maken Margriet van Tulder, Carla Brugman en Gert-Jan Krabbendam zich sterk voor een groen en sociaal Limburg! Ook landelijk hebben we goede resultaten behaald, zodat we in totaal van 32 naar 34 provinciale statenzetels gaan. In de Eerste Kamer zal GroenLinks waarschijnlijk 5 zetels krijgen, dat is er 1 meer dan nu. Iedereen die zich ingezet heeft voor GroenLinks, van harte bedankt! Volg GroenLinks Limburg ook op internet: limburg.groenlinks.nl

Vragen aan het College van B&W

Door middel van artikel 37 vragen kunnen gemeenteraadsleden het College van B&W vragen om uitleg of om actie te ondernemen m.b.t. actuele onderwerpen. De GroenLinks fractie heeft dat afgelopen periode gedaan over de volgende onderwerpen (zie de links voor de vragen en antwoorden): 

  • een ongelukkig geplaatste fietsenstalling op de Markt in Geleen (link)
  • Art Delicious in het Stadslab (link)
  • het uitstalbeleid op de Steenweg tijdens de St. Joep markt (link)
  • de crisis- en herstelwet en de uitbreiding van Hornbach (link)