De klimaatproblematiek is één van de grote milieuvraagstukken waar dringend actie geboden is. Uiteraard moet dat vooral internationaal aangepakt worden. Groene partijen zetten zich daar internationaal hard voor in. Maar ook lokaal kan en moet er een bijdrage geleverd worden om de uitstoot van CO2 te verminderen en duurzame energie te bevorderen! In Sittard-Geleen heeft de fractie vragen gesteld aan B&W.

Sittard-Geleen heeft al in 2001 een ambitieuze doelstelling geformuleerd: in 2010 is het doel dat 10% van ons totale energieverbruik op duurzame wijze wordt opgewekt. Landelijk is dat streven er ook maar dan te bereiken in het jaar 2020. GroenLinks heeft het College gevraagd de raad te informeren over de stand van zaken. Wat is er tussen 2001 en 2007 aan maatregelen genomen en is de kans nog steeds aanwezig om onze gemeentelijke doelstelling 10% duurzame energie opwekking in Sittard-Geleen ook echt te bereiken?
GroenLinks heeft er verder in de vragen op aangedrongen om vaart te zetten met het plaatsen van windmolens, o.a. langs de A2 ter hoogte van het industriecomplex van DSM. Plannen liggen er al langer maar de uitvoering laat lang op zich wachten. GroenLinks heeft het College verder gevraagd hoe de vorderingen zijn met het in het coalitieakkoord afgesproken actieplan duurzaamheid.
Sittard-Geleen is gelukkig al lid van de Vereniging Klimaatverbond Nederland waarbij zo’n 100 gemeenten zijn aangesloten. En het links-lokale College heeft het GroenLinks voorstel om de film van Al Gore in extra voorstellingen te tonen aan onze middelbare scholieren opgepakt en uitgevoerd. En recent nog hebben we de toezegging gekregen dat het College voor bijstandsgerechtigden gaat bekijken of we als stad meedoen aan de actie Slim Licht. Daarmee worden spaarlampen beschikbaar gesteld. Dat draagt bij aan energiebesparing met als bijkomend voordeel dat de maandelijkse energielasten voor de minima verlaagd kunnen worden. Voorbeelden waaruit blijkt dat we als groene partij lokaal waar mogelijk politieke actie willen om de CO2 uitstoot te verminderen.