De afgelopen maand hebben nogal wat inwoners bij onze fractie hun ongenoegen kenbaar gemaakt over de nieuwe dienstregeling van busbedrijf Veolia. Er blijkt nu géén rechtstreekse busverbinding meer te zijn tussen Sittard-Geleen en Maastricht……

Reizigers welke vanuit onze stad met de bus naar Maastricht willen moeten in Beek overstappen en daar gemiddeld 15 minuten wachten. Dat is een forse verslechtering!

GroenLinks is van mening dat tussen de stedelijke gebieden van Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen er goede openbaar vervoersverbindingen moeten zijn. Hier vinden grote reizigerstromen plaats voor o.a. het woon-werkverkeer, deelname aan onderwijs, winkelend publiek etc.

Willen we automobilisten verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer dan lukt dat niet met een krakkemikkige busverbinding tussen de twee grootste gemeenten van Limburg waarbij er in Beek bij een ongewenste overstap ook nog 15 minuten gewacht moet worden…

Met name voor reizigers uit de Geleense wijken Kluis en Geleen-Zuid, welke op ruime afstand wonen van NS station Geleen-Lutterade, was de bus de snelste ov-verbinding naar Maastricht. Daar is met de nieuwe dienstregeling van Veolia geen sprake meer van.

En dat komt dan bovenop het feit dat door de nieuwe dienstregeling van de NS, station Geleen-Oost haar Intercity status is kwijtgeraakt.

In de dienstregeling van Veolia is met lijn 420 een goede verbinding tot stand gebracht tussen Aken-Maastricht en Beek. GroenLinks zou het toejuichen indien deze busverbinding vanuit Beek rechtstreeks zou worden doorgetrokken naar Geleen en eindigt bij het NS station van Sittard. Daarmee zou Sittard-Geleen weer een goede rechtstreekse busverbinding krijgen met Maastricht en als extra service een doorgaande busverbinding naar Aken.

De GroenLinksfractie heeft er in een brief aan het College van B&W op aangedrongen om haar invloed bij Veolia en Provincie te gebruiken om het geconstateerde knelpunt rond de OV- busverbinding met Maastricht aan de orde te stellen.