De gemeenteraad van Sittard-Geleen heeft in de raadsvergadering van 13 november het mobiliteitsplan vastgesteld. GroenLinks is blij dat veiligheid van fietsers een prominente plaats daarin heeft gekregen, en dat er jaarlijks een miljoen euro besteed wordt aan het verbeteren van o.a. fietspaden. Een belangrijke fietsverbinding, die door veel scholieren gebruikt wordt, is de Sittarderweg/Bornerweg tussen Born en Limbricht. GroenLinks wil dat die fietsverbinding veel veiliger gemaakt wordt!
Langs de Sittarderweg/Bornerweg zijn nu fietsstroken, die alleen door een dubbele doorgetrokken verfstreep van de rijbaan afgescheiden zijn. Op de rijbaan mag 80 km per uur gereden worden, en dat gebeurt ook. Honderden fietsers maken elke dag van deze fietsstroken gebruik, terwijl er auto's vlak langs hun razen. Er zijn dan ook regelmatig ongelukken gebeurd op deze weg.
In het oorspronkelijke uitvoeringsprogramma, dat bij het mobiliteitsplan hoort, was opgenomen dat er schuine stoepbanden zouden komen tussen de rijbaan en de fietsstroken. GroenLinks was niet tevreden over deze oplossing. Er zijn elders al ernstige ongelukken gebeurd juist door deze stoepbanden, en de afstand tussen fietser en auto blijft dan nog steeds klein. De veilige oplossing is volgens ons vrijliggende fietspaden. We hebben dit ingebracht in de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling, Mobiliteit, Cultuur en Dienstverlening op 24 oktober, en kregen daarin steun van diverse andere partijen.
Naar aanleiding daarvan kwam het College van B&W met een nieuw voorstel: ribbelstroken tussen de rijbaan en de fietsstroken. Dit is net als stoepbanden goedkoper dan vrijliggende fietspaden, maar is volgens ons net zo nutteloos als de huidige verfstrepen. Ribbelstroken zijn veel te makkelijk te overschrijden, en leveren dus ook geen veiligheid op voor de fietser. Raadslid Willem Verhaeg heeft daarom in de raadsvergadering van 13 november erop aangedrongen om te kiezen voor de echt veilige oplossing: vrijliggende fietspaden.
De wethouder heeft erkend dat dit een betere oplossing is dan stoepbanden en ribbelstroken, en hij heeft toegezegd dat hij dat serieus gaat onderzoeken, en binnenkort met een uitgewerkt voorstel naar de raad terugkomt. Het is dan aan de raad om te beslissen of er inderdaad vrijliggende fietspaden komen tussen Born en Limbricht, en wanneer. Een mooi succes voor GroenLinks, en voor de fietsers in onze gemeente!
Peter Markusse, burgerlid commissie Stedelijke Ontwikkeling, Mobiliteit, Cultuur en Dienstverlening
Willem Verhaeg, raadslid, lid commissie Stedelijke Ontwikkeling, Mobiliteit, Cultuur en Dienstverlening