De gemeenteraad behandeld komende maand de Beleidsnota Reclamebeleid. In de beleidsnota reclamebeleid worden vanwege de gewenste ruimtelijke kwaliteit in onze gemeente een reeks voorstellen gedaan om reclame-uitingen aan banden te leggen en te reguleren. Als we van burgers en bedrijven een restrictiever reclamebeleid vragen/opleggen kunnen we als politieke partijen daarin voorgaan door een voorbeeld te stellen en dragen we daarmee een steentje bij aan de gewenste verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rond reclame-uitingen.
In Sittard-Geleen is het massaal ophangen van lantaarnpaalborden bij gemeenteraadsverkiezingen in de loop der tijden een onderdeel geworden van de lokale politieke cultuur. Dat dit min of meer een traditie is wil niet per definitie zeggen dat dit fenomeen ook een bijdrage of kwaliteitsimpuls voor de stad betekent. Er zijn veel gemeentes die dit gebruik niet kennen. In onze gemeente is dit de afgelopen jaren een steeds verder uitdijende reclame-uiting geworden. Omdat niemand wil achterblijven hangen alle partijen massaal lantaarnpaalborden op. Het is voor alle partijen een wedrace om zo snel mogelijk de beste plekken in beslag te nemen en in de zes weken voor de verkiezingen zijn op doorgaande routes en in de centra nagenoeg alle lantaarnpalen voorzien van afbeeldingen van kandidaten of partijlogo’s.
Meestal kent het vroege voorjaar veel regen en wind en de borden hangen er dan ook al snel verloederd en scheef bij. Het straatbeeld wordt er niet fraaier op, ze dragen bij aan verrommeling van de openbare ruimte en we krijgen vanuit de bevolking vaker te horen dat deze uiting van reclame lang niet door iedereen op prijs gesteld wordt.
Het is de vraag of al die lantaarnpaalborden enig effect hebben om kiezers te verleiden hun stem op een partij of kandidaat uit te brengen. Wij hebben daarover onze twijfels en constateren dat partijen het toch maar doen om niet achter te blijven bij anderen.
GroenLinks heeft in haar bijdrage in de raadscommissie mede het voorstel gedaan om in de beleidsnota af te spreken dat er voor lantaarnpaalborden bij verkiezingen geen vergunningen meer worden verstrekt. We verschonen de stad daarmee van extra visuele chaos.
De nota reclamebeleid wordt op 27 september verder inhoudelijk besproken in de raadscommissie Stad & Wijk. Namens de GroenLinksfractie heeft commissielid Willem Verhaeg in een open brief aan alle partijen het voorstel gedaan om in de beleidsnota niet alleen beperkingen rond reclame-uitingen op te leggen aan bedrijven en burgers, maar ook als politieke partijen zelf een steentje bij te dragen aan het voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte.
namens de GroenLinksfractie,
Willem Verhaeg
lid raadscommissie Stad en Wijk