De afgelopen dagen hebben diverse media aandacht besteed aan een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, dat gemeenten de ondersteuning door mantelzorgers niet mogen afdwingen en zorg en ondersteuning niet mogen weigeren of intrekken. Gemeenten moeten vooraf onderzoeken of personen bereid zijn om onbetaald ondersteuning te bieden.

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte van de aangehaalde uitspraak van de Centrale Raad van Beroep?
  2. Heeft de gemeente Sittard-Geleen bij de beoordeling en toekenning van aanvragen voor een WMO-voorziening op enigerlei wijze geanticipeerd op de te leveren mantelzorg, zonder daarbij te betrekken of de potentiële mantelzorger bereid is deze te leveren?
  3. Kunt u aangeven in hoeveel gevallen en in welke mate de toegekende WMO-voorzieningen hierdoor zijn getroffen? Welke financiële implicaties zijn hiermee gemoeid?
  4. Bent u voornemens om de in casu gebrekkig tot stand gekomen WMO-voorzieningen aan een herbeoordeling te onderwerpen? Zo neen, waarom niet?
  5. Welke gevolgen meent u overigens te moeten verbinden aan aangehaalde uitspraak van de Centrale Raad van Beroep?

De fractie van GroenLinks ziet de antwoorden graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet, Math De Loo, raadslid GroenLinks.