We zijn daarom supertrots. Trots dat we groeien, trots dat ons verhaal en waar we in geloven door zoveel kiezers bevestigd wordt en trots dat we voor jongeren de best scorende partij zijn!

De beweging GroenLinks groeit ook en valt op. Wie heeft niet de spotjes van GroenLinks op landelijke televisie gezien met daarin nadrukkelijk aandacht voor Sittard-Geleen? We grijpen elke kans om groene en sociale idealen te verwezenlijken; door zelf de handen uit de mouwen te steken, maar ook door bijvoorbeeld strategisch slimme samenwerkingen aan te gaan met onze natuurlijke partners. Eén van die partners is de PvdA fractie in Sittard-Geleen en daarover laten we jullie graag het volgende weten.

GroenLinks en PvdA gaan vanaf heden verder als 1 fractie

Met trots willen we jullie informeren dat de besturen en de fracties van GroenLinks en Partij van de Arbeid het voorgenomen besluit hebben genomen om binnen de gemeente Sittard-Geleen als één fractie samen te werken. Progressief links heeft gewonnen en door samen als één fractie de komende vier jaar te werken zetten we onze links-progressieve beloftes kracht bij. De winst voor GroenLinks van 4 naar 5 zetels en PvdA van 1 naar 2 geeft een uitstekende basis voor deze vergaande samenwerking. Want hoe mooi de winst ook is, we zien aan de ene kant sinds jaar en dag twee grote partijen in onze gemeente en aan de andere kant een versnippering in de raad met maar liefst twaalf partijen nu (waarvan zes partijen met één zetel).

GroenLinks en PvdA blijven als twee partijen bestaan in Sittard-Geleen. Waarbij ook voor beide partijen de afzonderlijke statuten leidend zijn. Daarom is dit nadrukkelijk een voorgenomen besluit, waarover de leden van beide partijen zich in de week van 11 april kunnen uitspreken.

De coalitieonderhandelingen zijn in volle gang bezig. Op woensdag 30 maart wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd en op donderdag 31 maart presenteert het GOB de bevindingen van de eerste formatieronde. GroenLinks en PvdA zullen indachtig het samengaan van de fracties gezamenlijk de volgende ronde van de onderhandelingen ingaan.