Komende maanden zal het dossier van de sociale werkvoorziening op de politieke agenda’s prijken van de gemeenteraden in de Westelijke Mijnstreek. Begin 2007 komt een bedrijfsplan voor ons sociaal werkvoorzieningbedrijf Vixia. Met ruim 1350 medewerkers een van de grotere werkgevers in onze stad welke voorziet in een belangrijke sociale taak.

De fracties van GroenLinks in Sittard-Geleen en Progressief Beek hebben deze week een gesprek gevoerd met partijgenoten die zich betrokken voelen bij de sociale werkvoorziening en met een drietal mensen welke bij Vixia actief zijn in de vakbeweging en ondernemingsraad. Er ligt bij de gemeenteraden een onderzoeksrapport op tafel waarin wordt aangegeven hoe het komt dat Vixia nu met een jaarlijks miljoenentekort kampt. In dat onderzoek worden een reeks aanbevelingen gedaan.
GroenLinks en Progressief Beek willen dat gemeenteraden niet alleen naar de centen kijken maar ook oog hebben voor de wezenlijke sociale taak om voor mensen met een handicap in een beschutte omgeving een werkplek te bieden. En daarmee participatie door werk waar het reguliere bedrijfsleven dit voor deze doelgroepen laat afweten.
Het werd een levendig en nuttig gesprek. We concludeerden dat in het verleden het politieke bestuur nauwelijks oog had voor de sociale werkvoorziening. Nu er tekorten zijn is er opeens volop aandacht. De fracties van GroenLinks en Progressief Beek hebben veel gehad aan de opmerkingen en suggesties welke vanuit de deskundige en betrokken OR-mensen op tafel zijn gelegd. We zijn het er samen roerend over eens dat naast bedrijfseconomische aspecten het bedrijfsplan ook beoordeeld zal moeten worden naar de menselijk-sociale vraag in hoeverre ook voor de zwakste groepen binnen het WSW-bedrijf perspectief blijft bestaan.
GroenLinks en Progressief Beek willen zich er ook voor inzetten dat het bedrijf weer een eigen financieel weerstandsvermogen kan opbouwen. Dat is nu nul en dat is voor een bedrijf van deze omvang ongewenst en risicovol.
We hebben afgesproken om over het dit voorjaar verschijnende bedrijfsplan en het arbeidsmarktbeleid weer als linkse fracties met de mensen vanuit de Ondernemingsraad te spreken. GroenLinks kan met deze werkwijze in het raadsdebat ook spreken met gevoel vanuit het bedrijf en de mensen die er werken.
Wil je over standpunten rond Vixia en fractie inbreng in dit dossier op de hoogte blijven of mee willen praten? Laat het ons weten: groenlinksfractie@home.nl