Sittard-Geleen gaat aan de slag met energieteams. Die zorgen komende twee jaar dat in circa 4000 woningen van huishoudens met lage inkomens energiebesparende maatregelen worden genomen. Goed voor de minima door lagere energielasten en goed voor het milieu! GroenLinks juicht deze maatregelen van het links-lokale stadsbestuur van harte toe.

Wethouder Berry van Rijswijk (inkomen en zorg): 'Dit is een project voor en door minima. Deze groep is de laatste jaren gegroeid en de armoedesituatie is steeds schrijnender geworden. Voor deze huishoudens doet de stijging van de energierekening extra pijn. Met dit project kunnen we die pijn verzachten. Tegelijkertijd realiseren we scholing en werk voor 12 uitkeringsgerechtigden". Volgens wethouder milieubeleid Ruud Guyt snijdt het mes in meerdere opzichten aan twee kanten: "De CO2-emissie in de gemeente Sittard-Geleen neemt af met bijna 1 miljoen kg per jaar. Dit is evenveel als een bos van 5 hectare jaarlijks kan opnemen. Klimaatverandering staat de laatste maanden gelukkig mondiaal weer prominenter op de agenda. Meer mensen is duidelijk dat er op alle fronten echt iets moet gebeuren. Met deze actie laten we zien dat iedereen met eenvoudige dingen een bijdrage kan leveren. Het is een snelle slag met veel effect."

De gemeente werkt in deze nauw samen met Maecon Groep, Kenteq, UVW, Essent en ZO Wonen. In aanmerking komen huishoudens met een laag inkomen, dat wil zeggen maximaal 110 procent van de bijstandsnorm, studenten, zelfstandigen met een laag inkomen. Inwoners worden op basis van inkomensgegevens door de gemeente en de woningcorporaties in de loop van dit voorjaar geselecteerd.

De 4.000 geselecteerde huishoudens krijgen een pakket energiebesparende maatregelen aangeboden. In samenwerking met Essent wordt een energie-vast-contract aangeboden, waarbij gedurende 3 jaar vaste energieprijzen gelden. In combinatie met de gratis energiebesparende maatregelen als spaarlampen, spaardouchekoppen en standby-killers, kan dit leiden tot een besparing van energiekosten van ruim 75 euro per jaar.

'Energieteams in de wijk', zoals het project officieel heet, gaat in de loop van de zomer van start en heeft een looptijd van twee jaar. De circa 12 leden van de energieteams worden gekozen uit het Wwb-bestand van de gemeente. Het betreft mensen met een grote maar overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Ze werken het eerste jaar met behoud van uitkering en volgen een opleiding. In het tweede jaar komen ze in dienst van Stichting Domestica (Maecon Groep) met de intentie tot een vast dienstverband. Deze stichting ontwikkelt tevens een laagdrempelig klussenbedrijf. Na afloop van het project kunnen de leden van de energieteams kiezen of ze in dit klussenbedrijf aan de slag willen, of bij een energiekeurbedrijf dat wordt opgericht met het oog op de verplichte woning energiekeur in 2008. De energieteams worden opgeleid door Kenteq.

De totale projectkosten bedragen ruim 300.000 euro. Ruim tweederde hiervan komt voor rekening van de gemeente Sittard-Geleen. De overige kosten worden gedragen door het ministerie van VROM en de participerende woningbouwcorporaties, die per woning een bijdrage leveren.