De afgelopen maand zijn er door de province dikke pakken aan vergunningsaanvragen ter inzage gelegd voor de uitvoering van de Grensmaasplannen. Voor bewoners in het gebied langs de Maas (Obbicht, Grevenbicht en Schipperskerk) zijn het ingrijpende plannen. De leefbaarheid dreigt fors aangetast te worden. Het links-lokale College neemt het voor de bewoners op en heeft een uitvoerige en kritische zienswijze ingediend.

GroenLinks volgt het Gresmaasdossier al vele jaren. We hebben er in de gemeenteraad herhaaldelijk het woord over gevoerd en hebben daarbij op hoofdlijnen de kritische inbreng van bewonersbelangengroepen en het Federatief Verband tegen ontgrindingen proberen om te zetten in gemeentelijk beleid. Mede door de inzet van GroenLinks, GOB en PvdA heeft het gemeentebestuur beroep aangetekend tegen de huidige plannen bij de Raad van State. Daarmee staan we zij aan zij met de bewonersorganisaties. De behandeling van deze bezwaren zal dit najaar plaatsvinden. Provincie en het consortium hebben nu, midden in de zomer, de vele noodzakelijke uitvoeringsvergunningen ter inzage gelegd.
Die uitvoeringsvergunningen maken duidelijk hoe ingrijpend de werkzaamheden in de praktijk dreigen uit te pakken. Zonder aanvullende voorschriften komt de leefbaarheid voor onze inwoners langs de Maas onder zware druk te staan. In de ingezonden reactie van het gemeentebestuur wordt uitvoerig ingegaan op de schade-regeling, de noodzaak voor een nulmeting voordat met de werkzaamheden begonnen wordt, de geluidshinder en fijnstof problematiek. Het links-lokale College onderstreept in haar reactie nogmaals de noodzaak om de bodemverontreiniging van de slikvijver van Elba gelijktijdig tot een oplossing te brengen.
Ook wordt kritisch ingegaan op de mogelijk alternatieve planning waarmee reeds in 2008 de grootschalige ontgrindingen in het gebied Koeweide zouden kunnen starten.
Belangenorganisaties van bewoners hebben uitvoerige zienswijzen bij de provincie ingediend. Ze vinden nu op tal van punten het gemeentebestuur aan hun zijde. GroenLinks juicht de kritische opstelling van het gemeentebestuur van harte toe!
Wilt u een kopie ontvangen van de door B&W ingebrachte zienswijzen dan kunt u die opvragen door een e-mail te sturen aan: j.muytjens@asc.unimaas.nl