Op intitiatief van de Tunesische vereniging, het Platform Allochtonen Geleen en Partners in Welzijn vond in de sporthal van Glanerbrook zaterdag 3 december een zaalvoetbaltoernooi plaats onder de titel: After Ramadan Cup. Aansluitend vond een verbroederingsfeest plaats in de Boerderij.

De organisatoren hadden GroenLinks fractievoorzitter Jan Muijtjens gevraagd om de aftrap te doen. Vanwege de slechte geluidsinstallatie hier het korte openingswoord.

Een mooi kleinschalig initiatief bedoeld om een bijdrage te leveren aan integratie en begrip voor elkaars culturen. Fantastisch dat hier meer dan 100 jongeren aanwezig zijn: autochtonen, Marokkanen, Antillianen, Turken en Tunesische jongeren. Twaalf teams gaan sportief aan de slag om één van de fraaie bekers van de eerste “After Ramadan Cup” te veroveren.
Graag wil ik als fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad, dit toernooi openen. Het is goed dat de gemeente via een subsidie er ook blijk van geeft dit soort initiatieven te steunen.
We leven in een multiculturele samenleving. Jammer genoeg zien nogal wat mensen dit als een probleem in plaats van dat we de kansen die het biedt, optimaal benutten. We kunnen zo ontzettend veel van elkaar leren en er ligt een taak om er samen een samenleving van te maken waarin mensen zich geborgen voelen, waarin ieders talent optimaal benut wordt en waar we respect hebben voor ieders cultuur en geloofsovertuiging.
De recente verkiezingsuitslag, ook in ons Sittard-Geleen, laat zien dat bijna 12% van de kiezers gekozen hebben op een partij die hardheid uitstraalt naar moslims en die inspeelt op gevoelens van onzekerheid en angst. Dat signaal moeten we serieus nemen en volop blijven werken aan inspanningen om integratie en inburgering te bevorderen en om tolerantie en verdraagzaamheid te stimuleren.
In de lokale politiek zal ik mijn stinkende best blijven doen om op te komen vóór een solidaire stad, vóór een tolerante stad, vóór een multiculturele stad!
Sport draagt bij aan sociale cohesie in buurten en gemeenschappen. Sport draagt bij aan integratie naar beide kanten toe. Want niet alleen allochtonen moeten participeren. Ook autochtonen hebben een opdracht: open staan, mensen kansen geven, géén discriminatie maar participatie bevorderen!
Vanavond zijn jullie aan de bal. Graag wens ik jullie heel veel plezier en sportief genoegen met deze After Ramadan Cup!
En ik roep de organisatoren op om zo bezig te blijven. Dit soort kleinschalige initiatieven zijn van grote waarde voor het welzijn in onze stad.

Jan Muijtjens
fractievoorzitter GroenLinks