De GroenLinksfractie in Sittard-Geleen alsmede de Statenfractie van de

provincie Limburg hebben tot hun verbazing geconstateerd dat het totale

Chemelot-terrein niet vermeld staat op de RISICOKAART van Limburg. Voor de

Statenfractie van GroenLinks reden om aan het College van Gedeputeerde

Staten vragen ex. art. 38 RvO te stellen.

De informatie van het ontbreken van Chemelot op de risicokaart kwam gemeenteraadslid Rosita Custers ter ore tijdens een openbare informatieavond in Geleen-Lindenheuvel. De daar aanwezige ambtenaren van zowel de gemeente als de Provincie, alsook een beleidsmedewerker van de brandweer, konden geen verklaring geven voor dit toch wel bizarre feit.

Vervolgens heeft Custers contact opgenomen met haar collega's van de GroenLinks Statenfractie. Ook zij waren hier niet van op de hoogte en verklaarden dat bij navraag de afdeling vergunningen van de Provincie liet weten dat Chemelot eerst wel op de risicokaart heeft gestaan maar VANWEGE MOGELIJK DOELWIT VOOR TERRORISTISCHE AANSLAGEN er weer van is verwijderd en dat de verantwoordelijkheid nu bij het Kabinet ligt.

Tenslotte verklaart Norbert Dolman van het kabinet (telefoon 7020) dat deze verklaring van de Provincie maar ten dele klopt omdat het verhaal van de dreigingen ook opgaat voor zoveel andere bedrijven. Hij zegt verder dat het vooral een technisch probleem is dat zal worden verholpen op termijn maar dat, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, de zogeheten effect-afstanden, niet op de site zullen komen.

Die vragen kunt u vinden op: http://www.groenlinks.nl/lokaal/limburg

Rosita Custers
gemeenteraadslid GroenLinks