Poppodium Volt

Eindelijk ….

eindelijk spreken we in deze commissie over het plan van het college om Volt onder te brengen bij de Domijnen.

Eindelijk …

spreken we dan over het al in januari van dit jaar uitgebrachte advies van LAGroup om dat vooral niet te doen.

Eindelijk …

staat het op de agenda. Het heeft wat voeten in aarde gehad om hierover in gesprek te komen met het college. Ondanks eerdere toezeggingen aan deze commissie heeft het college niet het initiatief tot bespreking genomen. En omdat het college op dit punt in gebreke bleef, heeft mijn fractie samen met de fractie van DNA het initiatief genomen om het dossier Volt alsnog op de agenda te krijgen.

En we hebben als raadsfractie heel veel moeite moeten doen om alle informatie boven tafel te krijgen. Met als dieptepunt het feit dat de burgemeester –in zijn rol als voorzitter van het presidium- persoonlijk heeft moeten ingrijpen om daadwerkelijk ALLE stukken van het dossier Volt aan de raad ter beschikking te stellen. En dat ingrijpen was nodig omdat we aan het lijntje werden gehouden bij het opvragen van bepaalde uiterst wezenlijke correspondentie: de brief waarin de onderzoekers expliciet aangeven dat het overnameplan van de Domijnen echt de dood in de pot is voor een poppodium in deze stad.

Sinds de oprichting van Volt hebben we regelmatig de intentie uitgesproken om Volt op termijn aan te haken bij de Domijnen. Het college verwijst daar ook weer naar in haar brief naar aanleiding van deze bespreking.

Verwijst naar de intentie om aan te haken … om vervolgens te doen alsof we als raad daartoe besloten hebben. Maar niets is minder waar. Een INTENTIE uitspreken is iets anders dan een BESLUIT nemen. En AANHAKEN is iets anders dan OPSLORPEN.

Want laat een ding duidelijk zijn: de raad heeft nooit een expliciet besluit genomen tot overname van Volt door de Domijnen. En –laat me daar ook duidelijk in zijn- dat expliciete besluit was misschien ook niet nodig geweest als alles rond het dossier Volt als een soort natuurlijke vloeiende beweging zich richting de Domijnen had ontwikkeld. Want ook wij vinden niet dat het college voor ALLES terug moet naar de raad. Maar in dit geval had ze dat wel gemoeten.

In dit geval had dat wel gemoeten omdat de partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. En als raadslid constateer ik dat het dossier Volt een vat vol tegenstrijdigheden en tegenstellingen is. Aan de ene kant staat alles en iedereen die verbonden is met poppodia, pop- en jongerencultuur. En recht daar tegenover staat aan de andere kant het college en het cultuurbedrijf. Het opgaan van poppodium Volt in cultuurbedrijf de Domijnen is daarmee niet langer de natuurlijke bekroning van een lang gekoesterde intentie. Nee het is een controversieel dossier.

En op dat moment is het naar de mening van GroenLinks en DNA noodzakelijk om ons als gemeenteraadsleden zelfstandig een oordeel te vormen over het dossier Volt en over de door het dossier veroorzaakte controverse.

En als je nu –na maanden wachten- moet spreken van opgelopen tegenstellingen, van een controverse, dan is het toch wel in en in triest dat de raad niet eerder betrokken is bij het hele dossier. Het blijft een raadsel waarom de raad en of de raadscommissie niet in januari van dit jaar al is geïnformeerd over het rapport van LAGroup, waarin zij adviseerden om Volt niet op te laten gaan in de Domijnen.

Als zo’n volstrekt met de tot dan toe geformuleerde intenties botsend advies op tafel komt, op zo’n moment zoek je als portefeuillehouder toch steun, zoek je rugdekking, vraag je om kritische reflectie en slimme oplossingen. Dan ga je toch niet de kaart van de geheimhouding trekken! Op het moment dat officieel geadviseerd wordt om de jarenlang uitgesproken intentie NIET uit te voeren, op dat moment overleg je toch met de raad en de raadscommissie!

Maar dat gebeurde niet. En dat vraagt om een verklaring.

Laat me in mijn eigen woorden nog eens op een rijtje zetten wat er rond dat advies is gebeurd.

Bij de oprichting van poppodium Volt hebben we ook als raad de intentie uitgesproken om de activiteiten van poppodium Volt aan te laten haken bij het totale cultuuraanbod van deze stad, een cultuuraanbod dat vorm en inhoud gegeven zou gaan worden door het nieuw opgerichte cultuurbedrijf de Domijnen. Hoe die integratie van activiteiten precies vorm zou krijgen, was van later zorg. Volt bestond nog niet en de Domijnen moest ook nog worden opgebouwd.

Maar goed. Aan het begin van het traject zijn we met Volt op pad gegaan en hebben we de intentie uitgesproken om na 4 jaar rechtsaf te slaan, richting de Domijnen.

En na bijna 4 jaar komt het kruispunt in zicht en neemt de bestuurder Lebens een belangrijk besluit: hij wil zeker zijn van zijn zaak en zegt: ik wil heel zeker weten dat dit de goede weg is en hij zet zijn TomTom aan.

En de TomTom –in de vorm van LAGroup- zegt: we hebben alle posities in kaart gebracht, er is een kaart-update en daaruit blijkt dat de vier jaar geleden uitgestippelde weg feitelijk doodlopend is. En de TomTom geeft een alternatieve route aan om toch tot ons doel te komen: een sterk poppodium waarvan de activiteiten worden afgestemd met het overige cultuuraanbod van deze stad.

Dat is precies wat tussen de oprichting van Volt en januari van dit jaar gebeurd is: de door het college geraadpleegde routeplanner geeft aan dat de gewenste route niet mogelijk is en stippelt een alternatieve route uit.

So far so good …

Maar vanaf dat moment gaat het mis.

De bestuurder komt met deze gegevens niet naar de raad of commissie om te overeggen “wat doen we nu? Wat is wijsheid?”. Nee, er ontstaat vanaf dat moment een voor ons als controlerend orgaan een mistig spel tussen de gemeente, PIW en de Domijnen. Een spel achter de coulissen dat uiteindelijk na 10 maanden uitmondt in het besluit om tegen alle adviezen in toch vast te houden aan de oorspronkelijke intentie: rechtsaf!

Het college heeft in haar laatste brief nogmaals duidelijk gemaakt waar ze staat in het dossier. In mijn woorden samengevat: we trekken ons niks aan van de adviezen van de experts, we gaan onze eigen weg omdat de raad die intentie niet heeft tegengesproken.

Ik richt me in het slot van mijn bijdrage dan ook niet enkel tot de man aan het stuur, de portefeuillehouder, maar vooral ook tot mijn collega-raadsleden, collega-commissieleden:

Ik verzoek de leden van de commissie om de conclusie te onderschrijven dat overname van Volt door de Domijnen een controversieel dossier is en dat het daarom goed is dat dit dossier niet enkel door het College wordt afgehandeld, maar dat de Raad zich over dit dossier uitspreekt.

En dat betekent dan automatisch dat we daarmee het College oproepen om het besluit over Volt en de Domijnen als een voorgenomen besluit te beschouwen en voor te leggen aan de raad.

Dus wat mijn betreft gaan we hier nu niet inhoudelijk een eindoordeel vellen over de fusie. Wat ik met dit initiatief wil is dat we als raad –voorbereid in deze raadscommissie en themasessie- de besluitvorming over dit controversieel dossier naar ons toe trekken.

Het gaat erom om te besluiten dat het –gezien alle tegenstrijdige inzichten- een besluit moet zijn dat door de raad en niet door het college genomen moet worden.

Ik hoop dat ik met deze bijdrage voldoende fracties heb weten te overtuigen van het belang van behandeling en besluitvorming door de raad. Ik verzoek de fracties dan ook om dit voorstel te steunen en zich in hun bijdrage daarover uit te spreken.

Frans Benders, Raadslid GroenLinks

NB

Het is helaas niet gelukt om voldoende fracties te overtuigen. De gehele coalitie van CDA, GOB, PvdA en D66 bleek het niet nodig te vinden dat dit dossier terug ging naar de raad. Het gevolg hiervan is dat Poppodium Volt per 1-1-2018 een onderdeel gaat vormen van Cultuurbedrijf De Domijnen.

Voorafgaand aan de commissie CSSV was het voor een aantal mensen mogelijk om in te spreken over dit onderwerp.

Hieronder vind u als bijlage de inspreekteksten van Marike Peters, zakelijk leider van Poppodium Volt, Serge Wetzels, initiatiefnemer burgerinitiatief ter ondersteuning van de verzelfstandiging van Volt “Of je worst lust” en Tim Gaal, directeur van Poppodium Grenswerk te Venlo.

Bijdrage GroenLinks raadsvergadering 14-12-2017 inzake Poppodium Volt Afspelen op YouTube