De GroenLinks fractie is verheugd dat het college heeft afgezien van het doorzetten van de plannen voor bestuurlijke huisvesting aan de Oude Markt 1 in Sittard.

Onze fractie heeft in 2017 al duidelijk gemaakt het in tijden van financiële krapte niet te kunnen rechtvaardigen en het ook niet aan de inwoners uit te leggen is, dat er zoveel geld wordt ingezet voor de herhuisvesting van het bestuur. In eerste instantie leek deze trein niet te stoppen, maar op het moment suprême van de voorgenomen aankoop werd met succes aan de noodrem getrokken.

GroenLinks kijkt met trots en voldoening terug op haar inzet, om via een extra raadsvergadering de aankoop van het kloostercomplex ter discussie te stellen.

Weliswaar vond deze raadsvergadering uiteindelijk geen doorgang, maar het effect was wel bereikt: de aankoop werd uitgesteld en een financieel echec werd daarmee, zo blijkt nu, verijdeld.

En, laten we wel wezen. Het monumentale pand aan de Oude Markt in Sittard is een prachtig stukje erfgoed dat we vooral moeten koesteren, maar achteraf gezien met geen mogelijkheid geschikt om aan de moderne eisen van bestuurlijke huisvesting te voldoen.

Zijn we nu terug bij af? Nou nee. Laten we als raad het werk van de vorige raadswerkgroep niet overdoen. Deze werkgroep heeft een PvE opgesteld, dat technische eisen, veiligheid en duurzaamheid omvat. De uitgangspunten van het voorbereide PvE staan wat mij betreft nog als een paal boven water. Ik roep ze even in herinnering;

  • Implementatie van het nieuwe huisvestingsconcept “Anders Werken” voor zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie van de gemeente Sittard-Geleen. (Rapport “Motivatie Anders Werken Gemeente Sittard-Geleen” d.d. 12-12-2016. Rapport heeft als onderligger gediend bij de besluitvorming voor het Anders Werken.)
  • De bestuurlijke huisvesting dient te voldoen aan alle actuele wet- en regelgeving (bouwbesluit, ARBO) en aan te sluiten op de eisen in het kader van duurzaamheid zoals aansluiting op het Groene Net, hoge isolatienormen, warmteterugwinning, zonnepanelen en ledverlichting.
En . .
  • De huisvesting dient financieel verantwoord te zijn, sober en doelmatigen tegelijkertijd inspirerenden stimulerend.

Kortom, de raad moet het beschikbaar budget en de exploitatiekosten voor bestuurlijke huisvesting juist nu naar onze inwoners goed kunnen beargumenteren; kostenoverschrijding dient hoe dan ook te worden voorkomen.

Wat de GroenLinks fractie betreft betekent dat bij de kaderstelling tevensdat eerst naar de financiële haalbaarheid van de herontwikkeling van een bestaand gebouw wordt gekeken, voordat nieuwbouwlocaties worden onderzocht. Ook dat kan duurzamer zijn.

Daar komt bij dat ik het college wil meegeven om te zoeken naar slimme financieringsconstructies, omdat het hier gaat om langjarige exploitatie. Ik geef een voorbeeld. De gemeente Rotterdam sluit voor investeringen in exploitatie van het gemeentelijk vastgoed veel prestatieovereenkomsten met marktpartijen door middel van een ESCo; een Energy Service Company. Onder andere zwembaden en de Kunsthal zijn hiermee in Rotterdam gefinancierd. Voordeel van zo’n ESCo is dat je na afsluiting van zo’n prestatiecontract er als gemeente bijna geen omkijken meer naar hebt. De aannemer is verantwoordelijk voor alles, dat ontzorgt de gemeente enorm. En je daagt de markt maximaal uit.

Ik vraag het college tenslotte om ons als raad meerdere opties voor te leggen zodat de raad ook zelf een beredeneerde keuze kan maken. De GroenLinks fractie wenst het college daar veel succes mee.

 

Jos Janssen - raadslid