Allereerst hartelijk bedankt dat u de moeite neemt om vandaag uw oor te luister te leggen bij dit politiek debat. Ik zou willen dat bij alle generaties de politieke interesse zo groot zou zijn. Ook dank aan het KBO-PCOB en alle overige senioren vertegenwoordigende organisaties voor hun input voor ons verkiezingsprogramma.

GroenLinks staat voor verandering. Wij staan voor een nieuwe manier van politiek bedrijven. Voor een politiek waarin iedereen in Sittard-Geleen een fatsoenlijk bestaan kan leiden. En voor een gemeente die jou niet in de steek laat op het moment dat je hulp nodig hebt.

Dit betekent dat:

GroenLinks staat voor eerlijk delen en opkomen voor wat kwetsbaar is in mens, natuur en milieu

GroenLinks kiest voor zorg op menselijke maat en wil een actieve invulling gaven aan de inclusieve samenleving.

Maar nu even nog specifieker gericht op de doelgroep van vandaag, senioren.

GroenLinks is van mening dat de overheid een taak en verantwoordelijkheid heeft u te helpen om zo lang mogelijk fit, gezond (vitaal) te blijven. Dat betekent volgens GroenLinks onder andere dat zwem- en sportfaciliteiten dichtbij moeten zijn. Mijn partij vindt het niet wijs dat de zwembaden in Buchten en Sittard wellicht moeten sluiten ten faveure van één grote voorziening in Geleen. Dit gaat onherroepelijk ten koste van senioren die nu wel sporten op 1 van deze twee locaties.

Maar het betekent ook dat je als overheid zorgt dat burgers, van jong tot oud, zich prettig voelen in hun woonomgeving; die moet veilig zijn, maar vooral ook zo voelen. GroenLinks wil dat de gemeente, samen met inwoners en politie, wijkveiligheidsplannen opstelt zodat er door deze samenwerking effectievere maatregelen genomen worden om het gevoel van veiligheid te vergroten.

Maar daar hoort wat GroenLinks betreft ook de verkeersveiligheid bij; bromscooters zouden wat ons betreft van het fietspad naar de openbare weg moeten en stoplichten moeten zo worden afgesteld dat minder mobiele senioren zonder gevaar voor eigen leven de oversteek kunnen maken.

Ik hoef u natuurlijk niet te vertellen dat bewezen is dat mensen zich gelukkiger voelen als er veel, divers, goed onderhouden, openbaar groen in de buurt is en met name in de dorpen het voorzieningenniveau op peil blijft. GroenLinks maakt zich daar hard voor. Ook voor voldoende openbaar vervoer in met name de dorpskernen.

GroenLinks vindt dat er een duidelijke rol ligt voor de lokale overheid om in de voordelen van preventie te denken en daarnaar te handelen voor alle inwoners, van jong tot oud.

Maar als het moment komt dat je toch hulp nodig hebt (van financiële ondersteuning tot gezondheidszorg), hoor je de zorg en ondersteuning te krijgen die het mogelijk maken in de samenleving mee te doen.

In de zorg horen volgens GroenLinks de zorgvragers centraal te staan en de regie te houden. Zorg heeft een doel en iedereen hoort erbij.

Helaas blijkt in de praktijk dat veel zorgverlening, vaak vrijwillig, maar vaak ook omdat het niet anders kan, op de schouders van vrijwilligers en mantelzorgers rust. GroenLinks vindt dat daar meer aandacht en waardering voor moet zijn.

Beste mensen, ik kan in al mijn enthousiasme wel blijven uitweiden over de wensen, ambities en ideeën van GroenLinks voor onze samenleving.

Samen maken wij onze gemeente, samen bepalen we hoe we daaraan invulling wensen te geven; voor jong tot oud. U heeft daar 21 maart een belangrijke stem in.

Kim Schmitz - Lijsttrekker GroenLinks Sittard-Geleen.