Op zaterdag 2 februari bezocht raadslid Jos Janssen in buurthuis Limbrichterveld namens de GroenLinks fractie een informatiebijeenkomst over de voortgang van de aanleg van Het Groene Net (HGN).

Voor deze bijeenkomst waren de raadsleden en burgerleden van Sittard-Geleen, Beek en Stein uitgenodigd. De bijeenkomst werd georganiseerd door overheidsbedrijf Mijnstreekwarmte (MSW) en redelijk drukbezocht (30 tot 40 aanwezigen). Er werd eerst een bezoek gebracht aan het Ketelhuis waar aangesloten is op biomassacentrale BES- naast de spoorlijn- en vervolgens in een kelder van een van de hoge torenflats van Limbrichterveld een blik geworpen op de warmtewisselaar en pompinstallaties van HGN.

De bijeenkomst werd afgesloten met een presentatie van oud-wethouder Ruud Guyt, directeur van Mijnstreekwarmte, waarna diverse fracties uit de gemeenten vragen hebben gesteld.

HGN richt zich op de verduurzaming van de warmtevoorziening in de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, en Stein door onder meer gebruik te maken van de enorme restwarmte van Chemelot en BES. Om de participatie van de drie gemeenten Stein, Beek en Sittard-Geleenin Het Groene Net te faciliteren, is overheidsbedrijf Mijnstreekwarmte BV opgericht, dat voor 50% aandeelhouder is van Het Groene Net. De drie gemeenten hebben vervolgens een paar jaar geleden een samenwerkingsovereenkomst gesloten met privaat warmtebedrijf Ennatuurlijk. Ennatuurlijk is daarmee eigenaar van de overige 50% van de aandelen van Het Groene Net. De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst betekent een succesvol einde van de zoektocht naar een private partner die samen met gemeenten het warmtenetwerk realiseert en exploiteert.

In de samenwerkingsovereenkomst hebben de gemeenten en Ennatuurlijk onder andere afspraken gemaakt over de inrichting van de dagelijkse leiding, de ontwikkelstrategie en de risicoverdeling, die op gelijkwaardige basis plaatsvindt.

Het duurzame warmtenetwerk Het Groene Net wordt ondersteund door de Provincie Limburg, RVO.nl en de Europese Investeringsbank. Woningcorporatie ZOwonen, biomassacentrale BES en restwarmteproducent USG zijn belangrijke ketenpartners in het project.

Op dit moment levert Het Groene Net warmte aan ruim 600 huishoudens en meer dan 20 bedrijven in Limbrichterveld Noord. De wijk Limbrichterveld heeft van het rijk eind vorig jaar miljoenen subsidie ontvangen om van het reguliere gas af te komen. De partners in Het Groene Net hebben de ambitie om een warmtenetwerk te realiseren dat voor 835 TJ (dit is gelijk aan ongeveer 30.000 woonequivalenten) aan warmte levert aan woningen en bedrijven in de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein op basis van duurzame bronnen, bijvoorbeeld hernieuwbare warmte van de Biomassa Energiecentrale Sittard (BES) en industriële restwarmte van Chemelot. De 5000 huishoudens en 50-70 bedrijven en instellingen die in de toekomst worden aangesloten op Het Groene Net profiteren niet alleen van de voordelen van een collectief warmtenet, maar ook van andere kostenbesparende slimme energiediensten zoals een verbruiksmanager en een besparingscoach.

Voor het milieu betekent Het Groene Net een enorme impuls. Met de totstandkoming van Het Groene Net ontstaat op termijn het grootste duurzame warmtenetwerk van Nederland. In 2023 moet de uitrol in de drie gemeenten hebben plaatsgevonden. Mogelijk kan op korte termijn naast Sittard-Geleen, Beek en Stein ook Nieuwstadt (Echt-Susteren) aangesloten worden op HGN. Onderzocht wordt daarnaast of Echt-Susteren en Beekdaelen letterlijk kunnen aanhaken.